Hjärnan överhettad under coronatider
Hej, ursäkta för lång text men jag vet inte hur jag ska få detta kortfattat, men i alla fall, jag är18 år och genomgår en del saker, jag har diagnoserna ADD och asperger så min hjärna är extremt ”överhettad” nu under Coronatider, jag har på dem senaste tiden förlorat både husdjur och andra närstående samt att jag har många familjemedlemmar och vänner som mår dåligt, min student är inställd vilket blev tungt för mig, jag får ej heller träffa alla i min familj på grund av karantänen och det gör självklart att jag är stressad och har extremt mycket i huvet just nu men det är ändå värt att dela med mig av detta
Jag märker att jag börjar skratta eller gråta från ingenstans och min mamma säger till mig att jag går runt och fnissar för mig själv utan att jag vet om det, jag kan ibland känna att mina känslor inte ens finns och ibland är jag arg på allt och alla utan ett vettigt svar, jag ser inbillar mig saker som inte finns mestadels katter, getter och andra djur, jag har svårt att sova och jag känner mig inte som mig själv längre, det har vart mycket sånt hela livet under jobbiga perioder men detta är extremt just nu och så fort jag är ensam så blir det värre, men med någon i närheten så känns det inte av på samma sätt även om oron finns där hela tiden
kan det vara något som håller på att hända för det känns som om att jag kommer bli galen?
T.G

BUP svarar:
Hej T.G.!
Det är inte konstigt att du känner en ökad oro, stress och ledsenhet under dessa corona-tider. Så har vi det, många, många av oss. Ångest väcks när en epidemi härjar i landet, även om du personligen i din ålder inte tillhör gruppen som är i riskzonen direkt. Men du har förlorat många som du älskar, möjligen inte alla på grund av smittan.
Men förlust är förlust oavsett orsak och sorg är sorg oavsett vem man sörjer. Du är också en empatisk person och ser att andra i din familj och bland dina vänner inte mår bra av karantänen. Du känner med dem förutom att du också saknar umgänget med dem. Allt detta har vi alla rätt så likadant nu, vi är berörda ungefär på samma sätt.
Sedan är vi mycket olika på hur lätt och hur starkt vi blir oroliga. Hur lätt och hur mycket vi blir stressade och hur vi reagerar på vår egen oro. Många kan få svårare för att kunna somna, precis som du.
Det är uppenbart att du är en känslig person och din känslighet kan hänga ihop med dina diagnoser. Jag tycker att du ska söka hjälp för din oro och för de nya symtom du upplever. Bland annat att du inbillar dig saker som inte finns och att du inte känner igen dig själv.
Det betyder inte att jag tycker att du kommer att bli galen, vilket du verkar vara rädd för. Oron kan framkalla olika reaktioner-även sådana som du har.
Men genom samtal med en professionell person kan du få mer förklaringar till och förståelse av vad du känner och varför.  Detta i sig minskar din oro, vilket i sin tur kan leda till att du sover bättre. Det i sin tur kan leda vidare till att du bättre tål påfrestningarna i dessa ovanliga tider. En godartad spiral sätts alltså igång.
Du är 18 år och det betyder att du har passerat BUP:s åldersgräns.
Men du kan vända dig till ungdomsmottagningen och få samtalsstöd.
Du kan också ringa till vårdcentralen som kan ha öppnat mottagning för psykiska besvär. De flesta vårdcentraler har gjort det. Ring och fråga!
Dessutom kan du kontakta vuxenpsykiatrin som brukar ha mottagning för unga vuxna. För att hitta dit kan du söka på 11777 Vårdguiden. Dit kan du också ringa för mer vägledning.
Vilken väg du än väljer är det viktigt att du berättar dina besvär med alla de detaljer du beskriver i ditt mejl.
Även på nätet kan du få stöd via chatt om du går in på föreningen tilia.se.