Står inte ut med att se mig i spegeln
Hej är väldigt osäker på mig själv och gillar verkligen INTE att se mig själv på bilder eller att jag ser mig själv i spegeln, känner mig bara ful och äcklig. Har haft problem ibland med maten och haft lite ångest och sånt. Men de börjar kännas värre och min ångest är extremt jobbig , bara av att jag har ätit något litet så kan jag känna skuld och jag känner mig extremt värdelös. Har börjat svälta mig och äter knappt någonting alls. Vissa dagar så äter jag eller dricker ingenting. Men känner att jag måste göra dehär. Har börjat gå ner i vikt. Även fast jag inte äter så är ångesten med mig. Hänger inte med i skolan lika bra längre och är trött väldigt ofta. Men känner mig inte värd att äta. Ska man må såhär? Är ju inte underviktig eller nåt ?
14 årig tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du frågar om man ska må så där dåligt? Ett snabbt svar är att man inte måste må så dåligt. Att det finns hjälp att få om man vill det. När jag läser ditt brev är det inte svårt att förstå att du har det kämpigt.
Hur kommer det sig tror du att det blivit så för dig? Att du till exempel har svårt med maten och att du har sådan ångest? Finns det någon i din närhet som vet hur du har det? Vet till exempel dina föräldrar hur du känner och tänker? Jag känner ju inte dig så jag kan inte säga något precis till dig. Men jag vet hur det brukar kunna vara för unga människor.
Det är inte ovanligt att man går runt och försöker hålla alla svåra tankar och känslor för sig själv. Ofta kan det vara så att den som är ung tänker att ingen orkar höra om hur man känner sig eller är intresserad av hur man har det. Ofta tänker unga att föräldrarna skulle bli arga eller för ledsna. Och de flesta unga tänker att de inte vill utsätta sina föräldrar för sånt som kan vara svårt.
Min erfarenhet är dock att många föräldrar vill veta och vill försöka vara till hjälp för sina barn även om de kan bli oroliga och ledsna över om barnen har det svårt. Du verkar märka nu att du får det så besvärligt att du kan få svårt att hänga med i skolan. Det brukar kunna vara en signal att det är dags att försöka få lite hjälp så att du kan börja må lite bättre igen.
Jag tycker att du ska försöka prata med dina föräldrar så att ni sedan tillsammans kan tänka om hur du skall kunna få hjälp så att du inte behöver må så dåligt. Du kan också fundera över om det inte finns någon på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du kanske skulle kunna prata med. Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Då skulle du kunna få hjälp där att prata med dina föräldrar om du tycker att det känns för svårt än.
Du kan också pröva att vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningen arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga som har det som du. Nu har du samlat kraft så att du kunde skriva till oss. Nu ska du försöka ta nästa steg mot att må lite bättre. Nu ska du försöka prata med någon som du faktiskt träffar.
Lycka till!