Är beroende av Minecraft
Hej, jag tror att jag är beroende av datorspelet Minecraft. Jag sitter uppe länge på nätterna när ingen märker och är jättetrött i skolan och hänger inte riktigt med, orkar inte jobba på lektioner. Jag gör inte annat längre utan vill bara spela, eller känner att jag måste, inget annat känns kul som tidigare var det, typ spela fotboll med kompisar. Kan jag få hjälp på något sätt?
Högstadieelev

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du skriver till oss och att du själv ser att du behöver hjälp. När man ser det själv så är det också lättare att komma tillrätta med spelandet. Jag tror många unga kan känna igen sig i det du skriver om till oss. Datorspel kan vara en jättefin avkoppling och rolig hobby, men precis som med andra aktiviteter, är det viktigt att också hinna med det övriga livet.
Har du kunnat tala med dina föräldrar om spelandet? Försök göra det även om det är svårt. Om de kan hjälpa dig så blir det lättare för dig att minska ner. Om du är rädd för vad de ska tycka så tror jag att de blir berörda av du själv ser att det är ett problem och att du vill göra något åt det. Och det är svårare att göra något åt det ensam.
Försök sätt upp ramar för spelandet, Som att börja och sluta på vissa bestämda tider. Börja med en spelfri dag i veckan. När du lyckas bestämma att inte spela kommer du att känna mer egen kontroll. Att inte spelandet styr utan du också kan bestämma själv. Om dina föräldrar kan hjälpa dig med att sätta ramar och begränsningar så blir det lättare för dig. Försök sedan utöka den spelfria tiden och ersätt spelandet med något annat du tyckt om, som att träffa kompisar.
Försök också tänka på hur det blev så här. Hur har du det omkring dig? Är det något som är jobbigt hemma, i skolan eller med kompisar som du flydde ifrån genom att spela? I så fall är det kanske något som du ska tala med någon om.
Det kan vara bra att du förutom att tala med dina föräldrar också talar med någon utomstående, som skolkuratorn eller någon på ungdomsmottagningen i din kommun. Kolla gärna in de länkar som jag skickar med här nedan.
Lycka till!