Kämpar med en enorm nedstämdhet
Hej jag är en tjej som kommer fylla 17 år nu i sommar. Jag har under en lååååång period (3-4) år kämpat med en enorm nedstämdhet, som lett till både självmordstankar och självsakdebeteende. Jag vet inte vart jag ska ta vägen längre och allt jag vill är att komma bort. Mår inte bra av det stället jag bor på heller och det känns som att jag är i ett stort svart hål, hela tiden.
Snälla hjälp mig.
Förlorad i mörkret

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du ska inte kämpa ensam som du verkar göra! Allvarlig nedstämdhet och depression kan bero på så många olika saker och man kan bli allvarligt deprimerade utan att riktigt veta varför.
Om man varit nedstämd under lång tid kan man bli allvarligt förändrad i nästan allt - hur man mår, hur man ser på livet, hur man uppfattar sig själv och andra. Och om man som du känt så under en lång tid tappar man lätt kontakten med hur livet kan vara och bara känner att man vill bort från det som är. Det är lätt att känna att man kommer att må dåligt för alltid- men så är det ju inte.
Har du fått någon hjälp under denna långa tid? Har du någon du kan prata med och som kan hjälpa dig när du mår dåligt? Du skriver "stället jag bor på" . Betyder det att du inte bor hemma hos dina föräldrar?
Det finns bra hjälp att få för nedstämdhet och depression - ibland samtal, ibland medicin och ofta båda samtidigt. Jag tycker du ska ta kontakt med en vårdcentral, BUP eller en ungdomsmottagning. Det låter också som du behöver prata med någon om ditt boende. Vad är det där som inte är bra och kan du få hjälp att göra något åt det?
Jag undrar lite hur det kommer sig att du haft dessa problem så länge och troligen kämpat ensam? Måste du dölja dina problem? Är det svårt att berätta att du behöver hjälp? Hur det än är måste du tänka på dig själv nu i första hand. Se till att få hjälp att ta kontakt så du får den vård du behöver! Om du lever i en komplicerad situation och har svårt att få hjälp tycker jag du ska ringa Bris så du kan diskutera lite mer detaljerat hur du ska göra.
Lycka till!