Börjat få oroskänslor i kroppen
Hej. Jag vet egentligen inte varför jag skriver hit för det känns som om mina problem inte är tillräckliga problem för att dela med mig av. Jag mår egentligen bra. Men på senaste tiden har jag börjat få oroskänslor i kroppen, särskilt på kvällarna: då känns det som om jag inte kan slappna av i ryggen eller benen och det kryper i kroppen. Jag kan också känna mig darrig och hackar tänder ibland. Jag har börjar känna mig väldigt omotiverad till skolan som jag tidigare haft väldigt lätt för att motivera mig till, det tog liksom fyra timmar för mig att skriva ett stycke till en uppgift som egentligen inte var så svår och jag får panik över att jag bara skjuter upp allt men alla sysslor och sånt känns typ lite överväldigande.
Jag har mått lite dåligt förut men då har jag vetat varför men nu kommer det bara av ingen anledningen känns det som. Jag känner mig bara helt plötsligt nedstämd och orkeslös, men eftersom jag inte vet varför känns det jobbigt att prata med någon för vad ska jag säga liksom? Jag har det dessutom bra så jag får typ skuldkänslor över att jag mår såhär för det finns så många som har det mycket mycket värre och mår sämre. Jag vet inte men mina ”problem” känns bara löjliga liksom. Vad ska jag göra?
B

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Du beskriver väldigt väl och nyanserat om hur du mår. Och din svårighet att förstå varför du mår som du mår. Du berättar att du mått dåligt tidigare men att det blivit bättre. Finns det någon koppling till de saker som är svåra då?
Ibland kan det vara lättare att prata med andra om man har en konkret orsak till att man mår dåligt. Men väldigt ofta är det precis som för dig, man vet inte riktigt vad som gör att man plötsligt upplever vardagen och livet annorlunda. Jag tror ändå att det är bra att du funderar och formulerar dig kring vad det kan handla om.
Du skriver att du får dåligt samvete för att du inte mår bra - men dina känslor finns ju där och är verkliga för dig - och värda att ta på allvar.
Jag kan inte låta bli att tänka på att det händer väldigt svåra saker omkring oss alla just nu. Den osäkerhet otrygghet som finns kring Corona-pandemin tror jag påverkar oss alla på olika sätt.Kanske kan det finnas med som en del i din nedstämdhet?
Du berättar om olika reaktioner i kroppen och och det låter som du är spänd. Ofta känner vi ju oro i kroppen. Det kan hjälpa att röra sig eller träna. Har du prövat det?
Jag tror att inte att du ska dra dig för att prata med andra hur du känner dig. Det finns inget löjligt i det. Att dela tankar och känslor med andra brukar hjälpa.
Du skriver ingenting om din familj, om du har syskon. Kan du berätta för dem hur du har det?
Det var bra att du skrev hit och satte ord på hur du har du har det.
Det finns säkert många som kan känna igen sig i det är du berättat om!
Kanske kan det varas tillhjälp att chatta med någon på Tjejzonen?
Lycka till!