Är värsta problembarnet för mina föräldrar
Har länge mått dåligt men nu har mitt mående gått för långt
Har mått illa i 1 månad och jag är säker på att de är pga av ångest
Börjat få panikångestattacker
Kan int somna pga mitt mående
Klarar inte heller av att gå till skolan och om jag är där är jag inte där hela dagen eller behöver skolkq några lektioner
Är värsta problembarnet för mina föräldrar  de måste verkligen hata mkg
Har oxå 3 djur och hårstrå fobi för hår i mat så jag mst spy så fort jag ser ett hårstrå i mat och de är hår alltid i mat så jag kan aldrig äta tills jag blir mätt och klarar inte av att äta på länge sen heller. Vad ska jag göra orkar inte me de
Livet går ju bra nu 🙃

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Du har mått dåligt länge säger du men på senaste tiden har det blivit värre. Du har ångest, svårt att äta och att sova och du stannar hemma en del från skolan.
Varför har det blivit så tro? Vad har fått dig att må så här dåligt? Hur har du det hemma i familjen, i skolan och med kamrater?
Nu gör coronaviruset att de flesta av oss inte kan leva som vanligt. När vuxna inte kan gå till sitt jobb utan jobbar hemma blir det lätt spänningar och konflikter i familjen. De vuxna kan bli mer lättirriterade och ha mindre tålamod än vanligt. Alla i familjen kan vara rädda för att de eller någon annan ska bli sjuk.
Kanske din ångest också hör ihop med det. Att du känner av dina föräldrars oro och frustration och blir orolig själv. Men att det kan kännas som att det är ditt eget fel att föräldrarna är arga.
Kanske är det något annat som gjort och gör att du mår dåligt.
Men att du inte går till skolan är synd. Att stanna hemma från skolan gör ofta att man mår sämre. Man tappar sin vanliga vardag och de vanliga kontakter man har där. Att ha de vanliga rutinerna kan hjälpa dig att må bättre.
När man är hemma på dagarna är det lätt för alla att vända på dygnet. Man sover på dagen och får svårt att somna på kvällen. Och det är svårt att komma upp nästa dag.
Jag tycker att du ska försöka prata med någon om hur du mår, till exempel med skolkuratorn. Tillsammans skulle ni kunna förstå mer om varför du har ångest och vad du behöver för att det ska bli bättre. Kanske kan skolan hjälpa dig att komma dit till dem och att vara där mer. Kanske kan kuratorn också tala med dina föräldrar om hur de kan göra för att hjälpa dig må bättre.
Försök. Vänta inte!