Mår skit och är ledsen hela tiden
Jag mår skit och är ledsen hela tiden. Det är som värst på kvällen då rasar allt samman, jag är orolig, rädd och ledsen vad ska jag göra? Har adhd kan de ha något med saken att göra?
tilpo

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Va bra att du skrev till oss och berättade om hur du känner och tänker. Det är tungt och jobbigt när man mår som du beskriver att du gör. De skriver att du har ADHD och du undrar om det har något med saken att göra?
Jag känner ju inte dig så det är svårt för mig att säga något om det är så att din ADHD ställer till det för dig. Jag vet att ibland känns det svårt för dem som har ADHD när de tycker att de hamnar i svåra situationer i skolan eller med kompisar eller i sin familj. Då kan det nog vara så att man kan känna sig både ledsen och arg över hur det känns och är.
Jag vet inte var och hos vem du fick din ADHD-diagnos men jag tycker att du och dina föräldrar borde kunna få kontakt med den eller de personerna så att du kan berätta om hur du känner dig och att du vill ha hjälp att må lite bättre. Det kanske finns någon på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med om hur du har det.
Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Då kanske ni också kan prata om det är så att skolan behöver göra några anpassningar till dina behov så att skolan inte blir en plats som känns för svår för dig. Det viktig är att du faktiskt försöker prata men någon och att du inte går och håller dina tankar och känslor för dig själv. Att dela dem med någon som är bra på att lyssna och förstå brukar kunna vara väldigt hjälpsamt. Så testa det!
Lycka till!