Har grova självmordstankar
Hej, jag har grova självmordstankar, skadar mig själv och äter nästan inget. Jag ska få byta klass i skolan pga mobbning (denna vecka som kommer) och jag har bråkat med min syster och min pappa, det är jobbigt att ha bråkat med min syrra men nästan som en lättnad att ha brutit kontakten med pappa (efter allt han har gjort). Jag brukar spela fotboll i vanliga fall men den senaste tiden har jag inte orkat och sagt till mamma att jag är trött (jag ljuger typ), jag vågar inte säga något till mamma eftersom jag inte vet hur hon ska reagera. Självskadebeteendet och ”ätstörningen” har kommit pga detta. Min ”ätstörning” sker genom att jag inte äter något alls, jag säger till mina ”kompisar” i skolan att jag äter hemma och hemma säger jag tvärtom, jag svimmade nästan i skolan i fredags sista lektionen och då hade jag inte ”ätit normalt” i över 1 vecka och precis då inte ätit något på över 60 timmar. Jag självskadar mig genom att skära/ rispa mig på armarna och när jag duschar så duschar jag jättevarmt. Mamma och andra har varit nära på att se mina ärr men jag har snabbt lyckats dra ner tröjärmarna.  Och ingen märker att jag har duschat så varmt. Jag har nu exakta planer på hur jag ska ta livet av mig men inte exakt tid eller datum. Jag har en kompis som jag har berättat allt för vilket jag ångrar nu.
T

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Vad bra att du skriver till oss nu när du befinner dig i en akut kris! Jag tycker allt du skriver tyder på det och du verkar inte ha någon som du kan prata med och be om hjälp? Om det är så är det lätt att självmord verkar vara den enda vägen? Är det så för dig?
Du har brutit med din pappa och är rädd att berätta för din mamma. Vem kan du då gå till och berätta hur illa det är ställt med dig nu? Kanske någon i skolan?
Om det är så, som jag tror, att du varit mobbad en längre tid då behöver du prata om det. Det är väldigt viktigt. Allt kanske inte blir bra bara  för att du byter klass? Jag menar att om man blir mobbad sker också något inne i den som blir mobbad. Många får svårt att tycka om sig själv. De börjar undra vad det är för fel på dem. Att bli mobbad och utstött sätter djupa spår i själen. Du har säkert rätt i att ditt självskadebeteende och din "ätstörning" har med detta att göra men det har troligen dina allvarliga självmordsplaner också.
Kanske är det en lättnad att du brutit kontakten med din pappa. Men oavsett vad som varit kan det också kännas som en stor sorg och kanske saknad efter en pappa som förstår och bryr sig. Du skulle verkligen behöva dina föräldrar nu när du själv befinner dig i kris. Kanske skulle de ställa upp för dig nu om de visste hur dåligt du mår? Jag tycker du ska försöka. Kanske du kan visa upp ditt brev till oss och vårt svar så de förstår hur dåligt du mår nu?
Och jag tycker absolut att du ska berätta för din skolkurator som jag tycker du ska ha fortsatt kontakt med så ni kan följa upp hur ditt klassbyte går. Eller kanske har ni gjort upp på annat sätt?
Men någon måste du prata med. Om du inte hittar någon i din omgivning kan du ringa Bris eller Mind-självmordslinjen. Det är bra om du pratar med någon om dina självmordsplaner för det är inget bra att göra upp planer. Det är bättre för dig om du satsar och planerar för att leva vilket du kan göra med andra som hjälper dig.
Ta hand om dig!