Vill inte att folk ska fråga om mina ärr
Hej, är en tjej på 14 år har haft ett självmordsförsök när jag va 12 år och sen efter det har jag skadat mig. Vissa lärare frågar vad jag har gjort  och kompisar vissa fattar mig medans andra inte gör det. Går med t-T-shirt så ofta jag kan och vill för vill inte dölja det för då kommer dem fråga vad jag döljer men om jag har precis skurit mig på  morgonen så kommer det ju massa blod brukar ha jacka på mig då än hur varmt det är. Men i sommar kommer ärr bli mer tydliga och har ärr på mitt ben och det är fullt och sen har jag min arm. Mina närmaste fattar varför så fort jag går i korridoren så frågar fol vad jag har gjort brukar dissa dem och mina kompisar säger skit i det det är en privat sak. Hur ska jag göra att folk inte frågar mer?
Tjej 14

BUP svarar:
Hej!
Du har hamnat i en svår situation. Det du frågar om handlar mest om hur du ska värja sig mot frågor i skolan. Du vill inte dölja att du skär dig men du vill inte ha några frågor. Hur ska du då göra? Det verkar svårt att undvika frågor om det syns på dina armar att du skadar dig.
Jag förstår att detta är jobbigt för dig men tänker att egentligen är det viktiga att du får hjälp att sluta skära dig. Du skriver ingenting om du får någon behandling eller har kontakt med skolkurator. Har dina föräldrar förstått och sett vad som pågår? Har de tagit kontakt för att du ska få hjälp?
Du berättar att du gjort ett självmordsförsök när du var tolv år. Det låter allvarligt, fick du någon hjälp då att må bra?
Man kan säga att du har två problem. Dels att du känner dig utsatt i skolan av frågor. Men ändå viktigare är att du inte kan låta bli att skada dig. Du behöver professionell hjälp för att lära dig hantera oro och ångest utan att skada dig.
Kan du be dina föräldrar eller kanske skolkurator att hjälpa dig att komma i kontakt med en vårdcentral, BUP eller en ungdomsmottagning?
Försök, även om det känns svårt!