Ångesten kommer fortfarande efter sex
Hej!
Jag är 18 år och har haft perioder av mycket ångest, nedstämdhet och självskada sedan jag var 12. För ungefär 2 år sedan började jag få tvångstankar. Tänk om jag är ondskan, djävulen? Alternativt: tänk om jag är världens räddning, typ Jesus eller något? De tankarna ledde till mycket ångest, men efter att jag började prata om det så kände jag att ångesten började avta.
För nästan ett år sedan blev jag tillsammans med en person, som verkligen har betytt så mycket för mig. Hen är fantastiskt stöttande, omhändertagande och kärleksfull och jag älskar hen väldigt mycket. Vårt sexliv är mycket bra, vi är väldigt måna om varandras bekvämlighet och om att allt verkligen ska kännas rätt. Men min partner (som är ickebinär) är biologisk kille, och jag har läst mycket om destruktiva heterorelationer och om sexuella övergrepp. Det har liksom blir som att jag förväntar mig hela tiden att hen ska vilja våldta mig. Jag får så mycket ångest ibland efter sex att jag inte vet var jag ska ta vägen. Min hjärna går på högvarv. Tänk om detta var en våldtäkt? Tänk om jag inte ville? Tänk om jag använder sex som självskada? Jag är mycket insatt i maktproblematik och sexuella övergrepp och jag vet rent logiskt och rationellt att mina tankar är helt förryckta.  Min partner har ALDRIG varit i närheten av att utsätta mig för något övergrepp. Och så leder ångesten till tankar som: tänk om jag får ångest för att jag blivit utnyttjad som barn och bara förträngt minnena? Tänk om detta betyder att jag inte vill ha sex med min partner? Jag pratar mycket med min partner om dessa tvångstankar och hen blir ju såklart ledsen men är mycket förstående och verkligen så bra. Ibland blir det som att jag nästan tvingar mig själv till sex eller sexuella tankar och låtsas att jag är jättekåt för att bevisa för mig själv att jag faktiskt vill ha sex. Då blir min partner ledsen och får såklart jättedåligt samvete. Även fast hen inte gjort något fel. Vi har tagit mycket pauser i sexlivet så jag ska kunna jobba på mina tankar och jag har lovat och lovat att jag aldrig ska låtsas vara kåt. Det har blivit bättre men ångesten kommer fortfarande efter sex trots att jag verkligen ville ha det? Och jag får kämpa mot impulsen att "bevisa" för mig själv att jag faktiskt är sexuellt exalterad genom att tvinga mig till ett sexuellt beteende.
Och inte nog med detta så har jag jättemycket tankar kring att jag kanske inte alls är kär i min partner. Tänk om jag bara inte vill vara ensam? Och jag får så förbaskat mycket ångest för att jag vet att jag älskar hen över allt annat i hela världen och jag skulle gå sönder om hen lämnade mig. Detta har fått mig att flera gånger överväga att göra slut, trots att jag får så mycket ångest att jag inte kan andas bara av att tänka tanken.
Jag är en sån som läser på mycket om olika psykiska tillstånd och får för mig att jag har alla sjukdomar jag läser om. Men jag läste iallafall om Relationship OCD, som då är tvångsmässiga tankar och tvångsmässigt beteende när det gäller relationer. Låter det rimligt? Det tycker jag. För detta går inte längre. Jag går sönder. Jag är så rädd att jag kommer göra slut eller ta mitt liv eller båda delarna. Ska jag boka ett samtal på BUP?
En rädd en

BUP svarar:
Hej!
Det är inte svårt att förstå att du är rädd för dina tankar och fantasier i ditt sexliv så som de är. Det du beskriver visar fullkomligt tydligt att du brottas med en enorm mängd osäkerhet, ifrågasättande, tvivel på otaliga saker, inte minst på dig själv. Att  gång på gång fråga sig "känner jag verkligen det jag känner?", "ser jag verkligen det jag ser?", "upplever jag det jag upplever?" eller "ligger kanske något annat bakom alla mina förnimmelser?" måste vara en mycket tung börda att bära.
Det jag menar är att du inte vågar lita på att dina sinnesintyck ger dig en realistisk bild av det som händer, av det som omger dig och du förlorar dig i "hypoteser" kring "tänk om...".
Du verkar tappa en stabil förankring i din egen verklighet trots att du rent förnuftsmässigt är klar över det orimliga i dina antaganden av "tänk om...".
Det här sistnämnda ger dig ändå en bra prognos. Ditt förnuft fungerar när du vågar lita på det. Problemet är att du för mycket och för ofta överväldigas av dessa "tänk om"-funderingar.
"Är det tvångsmässigt?" (OCD) frågar du.
Vi kan inte fastställa någon diagnos här, man måste träffa dig och ställa en rad frågor i samtal med dig för att göra en diagnostisk bedömning.
Men jag vågar sträcka mig så långt att det finns en del som pekar åt det hållet i ditt brev.
Därför kan jag med bestämdhet fastslå: du måste få hjälp med detta ganska omfattande problem både för ditt sexlivs skull och för att du hittar en inre trygghet så att du kan lita på ditt omdöme i vilket annat sammanhang som helst.
Det är fint att du och din partner öppet kan prata om dina tankar och att hen förstår dig. Men det ersätter inte att du får professionell hjälp.
Olika typer av tvångsproblematik brukar bottna i en djupt liggande ångest som förstärks av tankar man känner att de inte är förnuftsmässiga (överdrivna, orimliga) och kommer fast man vill avvärja dem.  Du säger att du tidigare haft liknande problem också med ångest, men allt blev bättre när du kunde tala om det.
Här kommer vi till frågan var du kan söka hjälp.
När du tidigare fick hjälp, var det på någon mottagning eller var det bara en speciell person du talade med?
Ifall det var en professionell kontakt är det om möjligt bäst att återgå till den kontakten - om det inte var på BUP. För här är ju åldersgränsen 18 år. Dit kan du alltså inte vända dig.
Alternativet är att du vänder dig till vuxenpsykiatrin som brukar ha enheter speciellt för unga vuxna. Gå in på 1177 Vårdguiden eller ring och be om hänvisning.
Du kan också ta kontakt med ungdomsmottagningen
Det finns effektiva behandlingsmetoder för de problem som du har.
Hoppas din kärleksfulla och förstående partner stöttar dig på vägen att nå fram till den professionella hjälp, du utan tvivel, i alla högsta grad behöver.