Vad händer efter självmordsförsök?
blir man inlagd efter ett självmordsförsök, eller blir man bara omplåstrad och hemskickad? Hur länge blir man isf inlagd? Förstår att det varierar, men om det liksom inte är något särskilt. Undrar om man vågar ringa efter hjälp om man ångrar sig mitt i lixom

BUP svarar:
Hej!
En viktig och bra fråga du ställer. Du är själv inne på att det varierar, så svaret jag kommer ge dig blir inte så detaljerat och precist.
För det första så finns det lokala variationer. Barn- och ungdomspsykiatrin är organiserad på olika sätt, så det beror på var du bor.
På BUP.se finns det information var du kan hitta din närmaste mottagning i Stockholms-området. För övriga landet hänvisar jag till 1177 Vårdguiden.
Det som är likadant i hela landet är, att när någon berättar om sina självmordstankar eller - som du formulerar det -"ångrar sig mitt i" är det viktigt att få hjälp på en gång. Om du ringer behöver du berätta var du befinner dig, så någon kan möta upp dig. Vara tillsammans med dig och se till att du kommer in för en bedömning av hur du mår psykiskt.
Om det är dina föräldrar, polisen eller någon annan vuxen beror på situationen och vem som är närmast i det akuta läget. Om det är kväll eller helg spelar roll. Det är  organiserat att det finns en akutmottagning att söka till dygnet runt.
På vardagar och dagtid är det öppenvård du ska vända sig till.
Innan jag påbörjar en längre utläggning hoppas jag av hela mitt hjärta att du söker hjälp för dina självmordstankar, om du har några. Om du bär på hopplöshetskänslor och livsleda är det viktigt att du får stöd i att orka leva. Jag vill att du ska veta att det finns hjälp att få, så sök hjälp om du behöver.
Åter till din fråga - så vem är det du träffar? Det kan vara en läkare, psykolog eller kurator. Den personen behöver göra en aktuell bedömning hur du mår psykiskt. Det går att samla in information på olika sätt. Dels genom samtal. Att ställa en mängd frågor till dig. Ibland används olika frågeformulär för att förstå mer.
Beroende vad dessa visar och information du ger, görs en planering tillsammans med dig och dina föräldrar.
Om det är så att du får en återbesökstid nästa dag, får stanna över natten för observation eller andra alternativ kan jag inte svara på.
Allt beror på vilken bedömning som görs.
Jag tycker du ska ta reda på telefonnummer till akuten och  öppenvårdsmottagningen närmast där du bor. Lägg in dessa nummer i din mobil. Fixa en krisplan så du vet var du kan ringa om du behöver.
Tack för ditt brev och ha det så bra du bara kan.