Blir attraherad av sånt som inte är riktigt normalt?
Hej bup. Jag är en 13 årig tjej som är lite orolig just nu. Det är så att jag misstänker att jag blir attraherad av sånt som inte är riktigt normalt. Typ som djur, barn. Jag skäms så jätte mycket av detta. Egentligen så kan det vara så att jag är lite känslig och att det kanske bara är en period i mitt liv. Men en gång så googlade jag och då så stod det att det kan komma till följd av en ”förvärvad hjärnskada”. Jag har inte varit med om en olycka eller så. Men detta fick mig att undra om detta kanske beror på någon allavarlig sjukdom i min hjärna. Jag vet inte om det är så att jag FAKTISKT blir attraherad av djur och barn men nu är jag jätteorolig. När jag var hos mina grannar och lekte med deras lilla dotter som jag aldrig skulle göra illa så satt hon i mitt knä och det pirrade i min mage. Detta ”pirret” uppstod ett antal gånger och jag har upptäckt att det skett även när jag kramar och pussar min mosters hund. Kan någon snälla lugna mig och SNÄLLA säga att jag är fullkomligt normal. Jag undrar också VARFÖR det skulle vara så. Jag är ju inte annorlunda på nåt sätt. På intervjuer jag läst om pedofiler och zoofiler så kände dom typ samma som jag. Och nu känner jag mig dömd som MONSTER. Snälla hjälp mig !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Emma

BUP svarar:
Hej Emma!
Du börjar ditt mejl med att säga att du är "lite orolig just nu" men du slutar mejlet i en ton av en nästan skräckslagen person, skräckslagen av att vara "dömd som ett moster".
Nej - du behöver inte vara skräckslagen, du behöver inte ens oroa dig speciellt mycket. Det du beskriver gör mig i alla fall inte speciellt orolig för dig.
Men låt oss tänka tillsammans lite mer systematiskt.
Jag vill börja med att du utgår ifrån "en pirrande känsla i magen" som du upplevde när du hade ett litet barn eller en hund i din famn. Du tolkar detta pirret som en sexuell impuls.
Fast, vet du att, när man plötsligt överraskas av en enorm ömhetskänsla, värme och en kroppslig närhet och allt det där känns så fint och oerhört behagligt, så är det mycket nära till vad man känner i en sexuell attraktion - speciellt om den är besvarad.
Även vuxna kan ibland blanda ihop sådana känlor och inre impulser. Även för vuxna kan det ta tid ibland att kunna urskilja vad som är just en stark ömhet och vad som är en genuin sexuell åtrå.
Du har kanske läst om - eller har sett på film- om när den ena säger typ: "jag tror jag har skickat felaktiga signaler till dig. Jag visste inte heller vad jag kände och trodde det var något sexuellt. Men nu vet jag att jag tycker väldigt mycket om dig, men nej- jag vill inte ha sex med dig." Något i den stilen.
Om det händer även vuxna är det definitivt mycket vanligare hos ungdomar i tonåren när sexualiteten börjar vakna på riktigt, men man ännu så länge inte har mycket sexuella erfarenhet. I den meningen har du rätt i att det handlar om en period i livet.
Pirret i din mage tyder inte alls på att du skulle ha någon hjärnskada, varken förvärvad eller medfödd. Din känsla tyder på att du har förmåga att uppleva stark ömhet, empati och kan ge dig hän en behaglig, varm njutningsfull känsla. Detta är en värdefull egenskap, inte sjukdom i hjärnan.
Det betyder att du har och kommer att ha ett rikt känsloliv som kommer att ge dig mycket glädje och förstås, också ledsamma känslor-som går hand i hand med att man är känslig-som du själv säger att du är.
Du behöver inte oroa dig.  Jag måste tillägga att det är ett stort problem att ungdomar nuförtiden hittar en massa information om allt möjligt på nätet utan att ha tillräckliga förkunskaper för att kunna sortera bland dem.
Sluta att söka svar där om du har problem eller drabbas av ångest. Bättre att istället prata med en klok vuxen.
Om det går - helst med mamma och pappa, eller kuratorn i skolan.
Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen.
Du ska inte heller skämmas för att du funderar och försöker förstå dig själv och dina reaktioner, känslor, tankar. Öppenhet och mod att tala om det som är svårt är nyckeln till att må bra och få svar på allt man då och då oroar sig för.
Tänk på det i framtiden!