Orolig att jag är bipolär
Hej. Jag känner mig konstant kluven och förtvivlad. Vet inte vad jag ska göra mes mig själv. Jag pendlar konstant mellan att må verkligen ASBRA under en vecka eller två men sen helt plötsligt så mår jag jättedåligt och vill ta livet av mig.  När jag mår asbra blir jag överdrivet hyperaktig och behöver knappt sova. Mina vänner blir oftast överraskade av mina glädjerus likaså mina föräldrar. Men när jag mår dåligt så sjunker jag verkligen ner till botten och ser inte meningen med något. Får ångest över vad jag äter och är konstant trött utan att kunna somna. Har alltid haft svårt med sömn men den blir värre när jag mår sådär. Brukar kunna må så i några veckor innan det går över. Det varierar till och från. Är orolig över att jag kan vara bipolär? Bör jag söka upp läkare eller har jag inget att oroa mig för? Är 16 år och är i klimakteriet så det kan ju inte vara pubertetseffekt? ( Håller på med en könskorregering därav klimakteriet, tar stopphormoner. )
A.

BUP svarar:
Hej A!
Va bra att du skriver till oss för det är en viktig fråga som du har - en fråga som du absolut behöver undersöka mer. Det låter som att det blir jättejobbigt för dig när du svänger så i humöret. Det kan dock finnas flera förklaringar till att det blir så, än bipolär sjukdom.
Jag tycker i första hand att du ska ta upp frågan med den läkare som behandlar dig för könskorrigeringen. Det kan ju vara så att de stopphormoner som du får också påverkar ditt humör och hur du mår. Det är en stor omställning som pågår i din kropp just nu. Din kropp håller på att ställa in sig i ett nytt läge med en ny hormonbalans. Det kan absolut påverka hur du mår.
Eftersom det är så mycket som händer med dig just nu, så tycker jag att det skulle kunna vara bra för dig med en samtalskontakt - antingen via den mottagning där du behandlas eller på en BUP mottagning. Du kan be att de skriver en remiss till BUP.
Lycka till!