Som om jag inte är värd att finnas
Hej!
Jag mår jättedåligt, jag hatar mig själv och det känns som om jag inte är värd att finnas på denna jord. Jag vill ta mitt liv, men det känns som om jag gör det kommer jag bara bli en större börda på mina vänner och min familj, men samtidigt vill jag försvinna ur deras liv så att de inte behöver ha mig i deras närhet. Jag kan inte heller berätta för någon hur jag känner, för alla har sina egna problem (därför tack till den som faktiskt svarar och försöker hjälpa mig). Jag vill inte att någon ska må dåligt för mina problem.
Jag är jobbig och irriterande. Jag pratar alltid för mycket (vilket folk brukar ha lätt att berätta för mig). Jorden hade varit bättre utan mig på den.
Låt mig försvinna

BUP svarar:
Tack för ditt brev!
Så starkt att du orkar skriva när du har det så tungt. Det är verkligen inte för många ord för din situation.
Jag vet ju inte hur det började för dig eller hur du har det kring dig. Där verkar finnas många med egna problem, då tänker jag att ingen orkar lyssna och ta emot dig på ett bra sätt.
Du verkar själv vara en person som lätt går in i hur andra har det och är mycket hänsynsfull. Alldeles för hänsynsfull kanske? Du har all rätt att ha egna problem, utan att ta hänsyn till om andra har det eller inte.
När man har någon viktig person, eller flera, med svåra problem nära sig kan man hamna i att förminska sig själv. Är det vad som hänt dig?
Men som du inser skulle dina nära personer känna mycket stor sorg och saknad om du försvinner.
Jag tycker du ska prova att berätta för dina föräldrar om hur du mår. Även om de har egna stora problem och har svårt att kunna hjälpa dig, så får du kanske sympati och inkännande om du skulle berätta. Det är en bit på vägen även om det kanske inte räcker.
Hur du mår är viktigt och du behöver hjälp från någon som inte är fylld med egna problem.
Mitt råd blir att du söker hjälp hos någon professionell person som du kan lita på. Det kan vara hos skolkuratorn eller hos oss på BUP (här behöver en vårdnadshavare följa med).
Du kan också kontakta Ungdomsmottagningen där du bor. Dit kan du vända dig utan vuxensällskap.
På sajterna Bris, Shedo och Tjejzonen hittar du texter, chattmöjligheter och även en vuxen att prata anonymt med.
Kom ihåg att du är viktig och ta steget som kommer efter brevet till oss: berätta för en vuxen.