Vi bråkar hemma hela tiden
Jag o mina föräldrar bråkar hela tiden bråkar hela tiden. Vi bråkar minst två gånger per dag. De är alltid arga på mig och aldrig på min lillasyster. De skriker alltid på min så fort jag säger ett ord. Är det så i fler familjen eller är vi annorlunda. Pappa är alltid jätte otrevlig står o skriker typ mitt framför mig bara när jag sagt något

BUP svarar:
Hej!
Det låter som en väldigt påfrestande hemmiljö för dig och din syster. Att bråka två gånger per dag det betyder att det sällan är lugnt hemma hos dig, eller hur?
Du frågar om det är vanligt att familjer bråkar, eller om ni är annorlunda. Tyvärr är det nog vanligare än man tror, men det betyder inte att det är OK och något man ska acceptera.
Hemmet ska ju vara en plats där man ska kunna vila, återhämta sig efter en lång skoldag. Kunna ta hem kompisar och gilla att vara tillsammans och umgås med familjen.
Om det är en massa bråk så påverkar det ju hela stämningen hemma. Om det för ett kort ögonblick är lugnt. Du pustar ut, men samtidigt så undrar du säkert när ska allt vända. När kommer nästa utskällning eller raseriutbrott?
En sådan hemmiljö ska du och din syster inte behöva ha.
Dina föräldrar skulle behöva söka hjälp för sitt beteende. Hitta bättre sätt än att bli arga och skrika på varandra och på dig och visa vilka som är vuxna där hemma.
Nu tror ju inte jag att dina föräldrar vill bråka och att de kanske inte mår så bra, men ansvaret för att förändra hemsituation är dina föräldrars.
Inte ditt och verkligen inte din yngre systers.
Nu undrar jag om det är det någon utöver familjen som vet hur du har det hemma. Det kan vara känsligt och svårt att berätta, men det skulle behöva göras. Om alla bråk påverkar dig så att du inte orkar med allt skolarbete och dina läxor eller alla bråk gör att du har svårt att koncentrera på lektionerna.
Så skolan kanske skulle behöva få veta hur läget är. Du kanske skulle må bra av att träffa någon att prata med. Om du känner ett sådant behov är din skolkurator ett bra alternativ.
Jag vill tipsa om en hemsida som heter Koll på soc Den beskriver på ett enkelt och tydligt sätt vad socialtjänsten tycker är viktigt och vad man som barn och ungdom behöver. Kolla in den.
Om du sedan känner att du skulle behöva stöd och att någon lyssnar på dig, vill jag utöver din skolkurator tipsa om möjligheten att ringa eller chatta med Bris.
Där kan du vara anonym och ändå få stöd att orka. Kanske få råd och tips hur du och din familj skulle kunna få det bättre tillsammans.