Rädd för min pappa
Hej.
På den senaste tiden har jag haft det extra svårt hemma. Det har alltid varit jobbigt men på senaste så har allt blivit värre.
Har på senaste känt mig rädd för min pappa då han skäller på mig så ofta han kan. Vågar inte ringa honom för att jag vet att jag ska få skäll, vågar heller inte va hemma själv med honom och när jag väl är det vågar jag inte gå ner eller ut från mitt rum.
Han har grova humörsvängningar och oavsett vad det gäller tar han ut det på mig. Dem skojar om att min lillebrorsa är favoritbarnet men det har gått överstyr och blivit nått jag mår dåligt över men när jag har försökt sagt det så blir dem bara arga.
Min mamma gör aldrig nått när pappa blir arg och låter honom skrika obegränsat.
Har mått så dåligt över detta i flera år och utvecklade självskadebeteende.
När jag var liten brukade pappa ta tag i mig när han skrek på mig och sen slänga iväg mig på sängen eller golvet. Han har inte gjort det så mycket när jag är äldre men det hände 1 gång.
Jag blir stressad varje gång jag måste åka hem för att jag vet att han kommer skälla på mig direkt när jag kommer hem.
Mår extremt dåligt och mina föräldrar vet inget, om jag skulle berätta skulle pappa skälla på mig, sist jag försökte berätta att jag inte mår bra (cirka 2 år sedan typ) så sa han "det är alltid nått fel på dig" och sen skällde han på mig som fan.
Har blivit så rädd att jag knappt vill bo kvar, men samtidigt är jag rädd om jag skulle flytta iväg från mina vänner och sånt. Vill inte lämna mamma men jag hatar pappa för hur han med flit får mig att må.
Rädd brud

BUP svarar:
Hej Rädd Brud!
Tack för ditt raka och tydliga brev. Din pappa misshandlar dig. För det mesta psykiskt, men han har också utsatt dig för fysisk misshandel. Din mamma kan eller vågar inte ingripa.
Båda gör sig skyldiga till barnmisshandel även om det sker på olika sätt. Din lillebror är också utsatt, även om han är ”favoritbarn” så ska han inte se och höra vad som drabbar dig. Han och er mamma mår inte bra av det här. Och det gör egentligen inte er pappa heller.
Du ska inte behöva vara rädd hemma, tvärtom ska hemmet vara just en trygg plats. Det är inte konstigt att du blir påverkad på olika skadliga sätt.
Om det blir så här i en familj så är det Socialtjänsten som ska hjälpa till. När de får en så kallad orosanmälan (per telefon eller skriftligt) så är de skyldiga att göra en utredning. Det innebär bland annat hembesök och att de har enskilda samtal med alla i familjen. Det hela utmynnar i en rapport om hur de bedömer situationen och förslag om åtgärder.
Det behöver inte handla om att man måste skiljas från föräldrarna, flytta eller andra dramatiska åtgärder. Till att börja med att hjälpa din pappa att kontrollera sig och din mamma att sätta gränser. Sedan behövs förmodligen fler förändringar i er familj.
Finns det någon vuxen utanför din familj som vet hur det går till hemma hos er?
Har du kunnat berätta för någon annan? En släkting, granne, lärare?
En vuxen skulle behöva hjälpa dig ta kontakt med socialtjänsten, men du kan göra det själv också. Du kan visa brevet du skrev till oss.
Skolkuratorn är en bra och kunnig person med soc- kontakt som en del av sitt jobb. Det är jätteviktigt att du får hjälp av socialtjänsten - detta får inte fortsätta. Det är, som du förstår, olagligt. Och det är orättvist att du som är värst drabbad ska behöva ta ansvar för att det blir en förändring.
För stöd och vägledning kan du ta hjälp (anonymt) av Bris.
Jag önskar att du blir en Modig brud som vågar ta steget. För dig själv och familjen.