Får föräldrar alltid veta?
Kan jag få hjälp med mitt självskadebeteende utan att mina föräldrar får reda det, dvs. kan jag gå till bup själv och ha besök utan mina föräldrar. Ska förmodligen gå dit pga. ångest, vilket de vet om, men de vet inte om att jag fortfarande har självskadebeteende och mår dåligt förövrigt också.
Hanna

BUP svarar:
Hej!
Du är 17 år och nu är frågan när blir du myndig. När du är 18 år så är det ett helt annat läge. Alla dina vårdkontakter går då via dig.
Tyvärr är det också så att då är du för gammal för att söka hjälp hos BUP.
Det jag skulle rekommendera dig att göra är att höra av dig till den mottagning du tillhör.
Kolla när det skulle finnas en tid för dig för ett första samtal eller om de vill hänvisa dig vidare till vårdcentralen eller någon annan som kan hjälpa dig med ditt självskadebeteende.
Berätta att du inte vill att dina föräldrar ska medverka i era samtal. Var så öppen det bara går med vad som motiverar ditt val. Först och främst behöver du berätta hur du mår psykiskt.
Beroende på när du fyller 18 år (och eventuell kö) behöver det naturligtvis även finnas tid med att behandla ditt självskadebeteende. Det vore ju olyckligt om ni tvingades avsluta kontakten bara för att du blåst ut 18 ljus på tårtan och om det fortfarande fanns skäl till fortsatt kontakt utifrån hur du mår psykiskt.
Ungdomsmottagningen har inte samma åldersgräns. Dit går det att söka hjälp fram till man är 25 år. Så det kan vara ett annat alternativ att kolla upp.
Lägger till lite information runt din fråga om det är möjligt att samtala med någon utan att föräldrarna ska få reda på det.
Ha det bra, tack för ditt brev och grattis i förskott.