Alltid haft svårt med koncentration
Hej.
Jag har hela mitt liv haft svårt med koncentration. Det bara går inte ihop, jag måste ha det helt tyst. Jag brukade spela kort med min familj med vi slutade för att varje gång vi skulle räkna poäng så skrek jag att alla behövde vara tyst och grät. Jag kan inte läsa en bok för mig själv utan måste ha en "Läslinjal" och helst av allt läsa högt också, annars virrar jag bara bort mig själv i mina egna tankar. Jag har svårt att komma igång med grejer och ännu svårare att avsluta de, jag vet inte hur många olika hobbys som jag påbörjat från ingenstans och sen tappat intresset och inte fortsatt på flera månader.
Min pappa är likadan, min lillebror också. Det känns inte riktigt rätt och det blir lätt väldigt svårt i skolan, jag har helt gett upp på de ämnen som inte intresserar mig för att det går bara inte medans i de ämnen där jag faktiskt är intresserad så går det superbra och jag är en av de bästa i klassen.
När jag berättar för mina kompisar om mina problem så blir de förvånade, de tror mig inte "Det går ju så bra för dig.". De har inte alls så, de jobbar så långt före mig och jag tar hem arbete och jobbar efter skolan så ofta jag kan. Ofta på kvällarna när resten av min familj sover för att annars så är det alltid ljud i bakgrunden som stör mig. Det är som om hjärnan slagit knut.
Har läst på om ADD och känner alltid igen mig lika mycket, har gjort det i flera år. Men vågar inte nämna det till mina föräldrar för de känns som de kommer att säga att de inte är nåt.
AH hjälp

BUP svarar:
Hej AH hjälp!
Vad bra att du skriver till oss om dina svårigheter. Jag är imponerad av att du skrivit ett så tydligt och välformulerat brev. Gissar att du har ansträngt dig mycket med tanke på hur jobbigt du har det. Det är tydligt att du har väldigt goda resurser, men du ska ha hjälp med hindren.
Du ska inte behöva lägga ner orimligt mycket tid och kraft på att kämpa när det finns sådant som underlättar.
Har dina lärare kommenterat hur svårt du har med koncentrationen? Det är viktigt att du pratar med dem. En läslinjal och högläsning är till bra hjälp, men lärare och speciallärare vet många fler metoder och bra lösningar i olika situationer. Kanske hörlurar/hörselskydd för vissa uppgifter?
Du verkar ha sådana svårigheter som faller under ADD, men det är inte säkert det handlar om det, eller i så hög grad, att du skulle få någon diagnos.
Det finns andra svårigheter som det också kan handla om, som till exempel lässvårigheter och/eller skrivsvårigheter. Just därför behöver du kompetent personal som kan hjälpa dig att hitta vad som ligger bakom.
Det är bra med kompisar som kan lyssna när du berättar om dina problem, även om de inte förstår.
Men jag tycker att du också ska prata med dina föräldrar om att det faktiskt är svårigheter som du inte kan rå för att du har.
Många ungdomar kan uppfattas som ”lata” när det är väldigt stor skillnad mellan olika ämnen. Eller när det är svårt att hålla kvar hobbys och annat man börjat med.
Det är risk för att dina föräldrar blir lurade av dina fina resultat och det kan vara svårt för dem att förstå varför. Därför behöver också skolpersonalen vara med och förklara hur det blir för dig.
Kanske din pappa kan känna igen sig i svårigheterna?
Du ska veta att du inte är ensam om det här. Men också att det är skolans skyldighet att varje elev får det stöd de behöver - vare sig det finns någon diagnos eller inte.
Om du känner att lärarna inte förstår din situation så ska du prata med kuratorn.
Ge inte upp! Du har fina resurser och ska använda dem.