Panikångest-attack i skolan
hej
igår fick jag min första panikångestattack, i skolan också, värsta jag varit med om och nu vägar jag inte göra någonting
har dessutom 163 timmars frånvaro i skolan både giltig och ogiltig tillsammans men grejen är att jag verkligen inte klarar av skolan. mår så sjukt dåligt så de går bara inte och folk är dessutom taskiga i skolan och då blir de extra jobbigt. vad händer när man har så mycket frånvaro, kan mina föräldrar få böter eller så? är så sjukt rädd att något sånr ska hända och då blir det önnu jobbigare för att jag inte klarar av och då börjar jag gråta av det osv
ughhhhh allt suger orkar inte
går btw i 7an
och eftersom jag inte klarar av det verkligen så kan man få hemmaskola eller så? kan inte heller byta för är hatad av hela staden så skulle bli likadant

BUP svarar:
Hej!
Nästan hela ditt brev handlar om skolan. Att du har hög frånvaro och känner att du inte klarar av plugget, är ett problem som påverkar dig jätte mycket. Ett tufft läge för dig som bara måste få en lösning - eller hur?
Mitt råd till dig är att inte gå alldeles ensam med dessa funderingar.
Att dela ett bekymmer med någon kan kännas skönt och avlastande.
Så nu undrar jag: vad har du fått för hjälp av skolan för att det ska kännas bättre för dig att vara där?
Det är viktigt att dina föräldrar, din mentor, skolsköterska eller skolkurator får veta hur din skolsituation ser ut.
Jag tror och hoppas att det finns lösningar som ni kan komma fram till som blir bra för dig. När du nu har det så tufft måste vi tro på framtiden och att det blir bättre. Så jag skickar en stor portion hopp till dig och passar samtidigt på att berömma dig för initiativet att skriva till oss.
Om jag förstår dig rätt, så går du med ständig stress runt din frånvaro och bär på tankar att dina föräldrar ska få böta för att du är borta för mycket.
Jag har inte hört någon skola som delar ut böter så det tror jag inte kommer hända. Nu när du missat en massa undervisning, kanske du även är stressad av att ligga efter med skolarbetet?
Kunskap går att ta igen. Det som är viktigast är att du återfår hoppet att skolan kan vara en plats där du vill vara. Där du kan känna dig trygg och där andra elever behandlar dig på ett bra sätt.
Så om du inte gjort det, måste du ta det viktiga steget och berätta att du upplever skolan så jobbig att du inte kan hålla tillbaka dina tårar när du är där. Att du går runt och är rädd för att få en ny panikångest attack.
Jag bifogar en text om ångest. För dig är det väl panikångest-avsnittet som är mest aktuellt. Det finns även ett avsnitt vad du kan göra själv.
För det finns hjälp att få och en hel del du kan göra själv. En idé är om du tillsammans med din skolkurator skulle arbeta med hur du kan sänka din stress och på det sättet hantera din ångest på ett bättre sätt. Om du känner att du är på väg att bli ledsen eller att allt bara är för mycket.
Finns det en lugnare vrå att söka upp en stund? Vila hos skolsköterskan. Om skolan har ett bibliotek - går det att vara där?
Nu kommer jag med en del tankar och idéer och du får fundera på om du vill kolla ifall dessa kan bli verklighet.
Lycka till och tack för ditt brev.