Kallas ADHD-unge i skolan
Jag mår dåligt för att jag har blivit kallad jävla adhd unge i hela min skolgång, både av lärare o dom i min klass. Jag har alltid kännt mig annorlunda. Tex att alla andra kan sitta still hur länge som helst elr att dom kan sitta på en matte lektion utan att somna på lektionen, inte bli arga om man råkar skriva en bokstav fel, elr som en gång så fick jag 7/10 på mitt prov o jag blev jätte glad o sen så fick en annan 10/10 o blev inte alls glad. Jag fick sitta själv på skolgården medans alla andra lekte men jag hatade o va med för många människor så jag fick sitta själv. Jag älskar att dansa så när jag väl har börjat så kan jag aldrig sluta. Jag har en bästa vän som stöttar mig i allt. Har även ett självskadebeteende. Men kan man göra en utredning i skolan? Jag brukar undra om jag faktiskt har en diagnos elr om jag bara e dåligt uppfostrad. Men kan man göra en utredning utan att föräldrarna får veta?// en tjej på 12 år

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Vad bra att du skrev till oss för du tar upp något som många andra också undrar över och frågar om. Det låter som att du har haft och kanske har det ganska kämpigt i skolan.
Fanns det någon vuxen på din skola som märkte att du satt själv på skolgården medans de andra lekte? Eller fanns där någon som märkte att du hade det svårt med koncentrationen och orken i klassrummet? Jag undrar hur det kommer sig att du skulle vilja göra en utredning utan att dina föräldrar får veta det.
Vet inte dina föräldrar om hur du har det på dagarna i skolan och hur du tänker och känner? Jag känner ju inte dig men kan det kanske vara så att du är ängslig för att dina föräldrar ska bli ledsna eller arga på dig om du berättar det som du skriver om i ditt brev?
Min erfarenhet är att det flesta föräldrar vill försöka vara till stöd och hjälp för sina barn och att de vill veta hur barnen har det och hur de känner sig. Det är också så att föräldrarna måste vara med om det ska göras en utredning på dig. De måste ge sitt samtycke. De är också viktiga för att kunna berätta för utredningspersonen hur du hade det när du var riktigt liten.
Jag tycker att du ska fundera över om du inte skall försöka prata med föräldrarna om det du skriver om i ditt brev. Kanske du och dina föräldrar då kan prata med skolan och då höra om det är något som skolan märkt. Sen kan ni alla tillsammans bestämma om och hur ni ska gå vidare för att du skall få svar på dina frågor.
Även om inte skolan tycker att de märkt att du har svårt ibland på lektionerna behöver ni ändå prata om hur du har det i skolan. Både vad gäller skolarbetet men också på rasterna med kompisar. Om du tänker att det blir svårt att berätta om det kan du ju visa dem ditt brev som du skrev till oss. När man läser det är det inte alls svårt att förstå att du har det kämpigt på dagarna i skolan.
Lycka till!