Vill skada alla som är nära mig
Hej!
Det här låter kanske löjligt, men jag vill verkligen skada alla som är nära mig. Jag har fantasier om hur jag skulle kunna tortera dem, hur jag skulle kunna göra för att jag ska tycka att det är kul och njuta av det typ. Varje gång jag umgås eller pratar med någon för mycket börjar det att utvecklas till att jag hatar dem. Jag måste då ta avstånd från dem personerna i helst några dagar och så fort de gör något så blir jag så irriterad att jag kan börja gråta. Det är ett lidande som aldrig tar slut, det svider eftersom att jag inte kan låta bli de här känslorna och tankarna. Grejen är att jag gillar tankarna, jag blir glad av dem samtidigt som jag inte vill ha dem. Jag vill kunna gå runt som en normal människa utan att behöva känna sådär, det är plågsamt. Det har pågått i flera månader, det slutar aldrig. Kan inte ens prata med min familj längre utan att jag blir sådär. Jag håller tyst eller så bråkar vi. Mina föräldrar bråkar också, jag hör det och blir obekväm. Jag vill bli omplacerad, men kan inte riktigt förklara varför. Kan bara inte förlåta, eller acceptera och glömma det som hänt och händer i min familj. Jag vill skada människor. Jag skadar min bror psykiskt och han mår dåligt över det såklart, men jag älskar det. Vet inte vad jag ska göra, har ingenstans att vända mig, vad ska jag göra? (Går på första linjen men har inte varit där på flera månader och allt rasar samman)
Hjälp

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tänker att du skriver en del i ditt brev som kanske skulle kunna användas för att förstå din lust att skada andra. För att förstå det på ett bra sätt skulle du behöva gå och prata med någon till exempel din skolkurator. Eller kanske kan du ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. För jag kan bara ha tankar som jag ger till dig och det är bara du som känner eller vet om det stämmer och hjälper dig.
Men du skriver att du känner så här sedan några månader. Så du har inte alltid känt denna lust att skada och tortera andra. Då kan man undra om det är något som hänt i ditt liv sista månaderna, något som kan upphov till ilska, frustration och lust att skada andra.
Du skriver om din familj. Det är mycket bråk och du skriver att du inte kan förlåta, acceptera eller glömma det som hänt och händer i din familj. Du vill bli omplacerad. Vad tänker du? Det låter väl troligt att din familjesituation och din ilska och lust att skada som du beskrivit på något sätt hänger ihop? Det vore iallafall värt att undersökas.
Så du har egentligen två problem. Dels en väldigt besvärlig familjesituation och dels dina egna väldig jobbiga reaktioner. Jag gissar på att det hänger ihop och du behöver prata om båda sakerna.
Du skriver att du har ingenstans att vända dig. Varför inte skolkuratorn - så kanske du också kan få hjälp att komma tillbaka till skolan? Om du kan prata med dina föräldrar om det hela så kan du/ni ta kontakt med Första Linjen igen, annars finns också ungdomsmottagningar som jag nämnde tidigare.
Men jag undrar också vad som händer i din familj och varför du inte längre vill bo kvar. Det är viktigt att prata om. Du kan alltid ringa Bris och du kan ta kontakt med socialtjänsten anonymt och prata om dina tankar kring att bli placerad.
Lycka till!