Mår dåligt hela tiden
Hej
Jag går i nian och har grov ångest, jag mår dåligt hela tiden och jag vill så hemskt gärna bara ta livet av mig.
Allt i skolan går dåligt, jag har dyskalkyli vilket får mig att känna mig dum i huvudet när jag är omringad av mina kompisar som tycker att matte är jätte enkelt. Skolan försöker inte hjälpa mig att få ett E i matten, just nu så har dom bara gett mig som vad känns som 40 pass extra matte i veckan. Jag fick nyligen F på spanska nationella provet och en arbetsvarning för att jag inte redovisar något. På mitt preliminära val som kom in så stod det att jag var obehörig på varenda skola jag sökt till.
Jag vågar inte prata med lärare eller mina kompisar längre för att jag är rädd att något kommer gå fel, alla blir besvikna på mig. Jag har försökt be mina föräldrar att låta mig stanna hemma 1 eller 2 dagar så att jag kan återhämta min energi men dom lyssnar inte. Ingen lyssnar på mig och ingen förstår. Dom säger bara att "det är 2 månader kvar", "bit ihop" och "kämpa på bara".
Jag äter inte och jag sover inte längre. Det känns som om jag inte förtjänar något. Jag känner mig så himla värdelös. Snälla hjälp mig.
Jag har gått till BUP och fått hjälp innan men jag vågar inte gå tillbaka för att den man pratar med alltid berättar allt för mina föräldrar. Egentligen vill jag inte ha hjälp, då kommer jag stoppa mig själv från att vilja dö, men jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Har redan försökt ta livet av mig 3 dagar i streck och jag kan inte sluta.
Snälla kan någon berätta för mig vad jag ska ta mig till?
Jag orkar snart inte mer.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du försöker få hjälp så att du kan få hjälp att må bättre. Du berättar om din situation som verkligen är tung och plågsam. Du har svår ångest och också svårt att klara av skolan. Allt detta hänger ihop. Med svår ångest är det svårt att fungera och ha energi.
Du säger att ingen förstår och att dina föräldrar ber dig bita ihop. Samtidigt låter det som du har svårt att berätta både för dina föräldrar och dina kamrater om hur svårt du har det. Du känner dig värdelös och rädd att göra andra besvikna. Din känsla av värdelöshet hindrar dig att berätta och söka hjälp. Du måste säga till dig själv att du inte alls är värdelös och att du visst förtjänar hjälp och förståelse. Ge inte upp din självkänsla och bli inte självdestruktiv!
Dina lärare är till för att hjälpa dig att få poäng så att du kommer in på gymnasiet. Men du är rädd gatt prata också med dem.
Detta gör dig ensam och sårbar.
Eftersom du tidigare haft kontakt med BUP tycker jag att du självklart ska kontakta dem igen. Dina föräldrar behöver också veta hur dåligt du mår för att kunna stötta dig och hjälpa dig. De kanske också kan hjälpa dig och prata med dina lärare om hur du ska få upp dina betyg.
När du inte hittar någon utväg tänker du att du vill ta livet av dig. Det är ingen utväg och du behöver hjälp att komma ur din låsta situation.
Du har mycket att vinna på att våga prata med dina föräldrar och dina lärare. Och jag tror att du ska ta emot den hjälp du kan få av BUP där de ju redan känner dig sedan tidigare.
Din ensamhet och känsla av värdelöshet hindrar dig att ta emot den hjälp som du kan få av din omgivning. Om du har svårt att prata med dina föräldrar kan du visa brevet du skickat hit. Där du ju sätter ord på hur svårt och tungt du har det.
Att våga ta det steget kan vara en väg ut ur din låsta situation!
Du skriver att du försökt ta livet av dig tre dagar i rad och inte kan sluta. Det låter väldigt allvarligt! Hur kommer det sig att du inte kan sluta? Vad är det du gör?
Du skriver att du egentligen inte vill ha hjälp för då kommer du att stoppa dig själv från att försöka ta ditt liv. Samtidigt får jag en stark känsla av att du egentligen inte vill ta ditt liv. Du vill egentligen få hjälp och du vill inte må så dåligt som du nu gör.
Jag tycker du ska försöka prata med någon om dina tankar och försök att ta ditt liv. Naturligtvis är det bäst om du kan prata med dina föräldrar eller kanske med någon i skolan. Annars kan du ringa Bris eller Mind-Självmordslinjen anonymt. De är bra att prata med om man har sådana tankar och planer som du har.
Du är värd så oändligt mycket!
Lycka till!