Min bästa kompis tog sitt liv
Hej,
jag måste ha hjälp. Jag har varit med om mycket skit men jag behöver just nu hjälp med något som jag aldrig sagt till typ någon alls.
Min bästa kompis tog sitt liv, och jag hittade honom död i hans rum.
Jag har ingen jag är bekväm att prata med. För de kan inte förstå. Det var det som var grundorsaken till att jag fick panikattacker, mardrömmar och flashbacks. Jag fick liksom aldrig ett sätt att hantera det och jag vet inte hur jag ska må bättre.
Efter det så har det hänt saker som jag också har svårt att prata om som en extremt destruktiv relation som har förvärvat allt och tydligen givit mig PTSD också. Jag kan inte fungera, min kropp stänger ner. Min nuvarande relation håller mig uppe men jag vill inte att min kille(på nästan 6 månader) ska tröttna, få nog och bara lämna.
Jag får ångest när folk pratar om självmord, eller skämtar om att och hur de vill ta sina liv. Tyvärr så använder väldigt många det som vanliga uttryck och samma sak med våldtäkt. Det är svårt att orka med de runt om mig. Det är som att de glömmer att jag är där och skämtar om det ändå. Jag bara bryter ihop, jag vet inte vad jag ska göra. Snälla hjälp mig hitta ett sätt!
//H
H

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Vad bra att du vill börja prata om det som hänt dig! Jag tror det är väldigt viktigt, för som du skriver har du varit med om något du känslomässigt inte kunde hantera och panikattacker, mardrömmar och flashbacks är vanliga efter händelser som är/kan vara traumatiserande.
Ett trauma kan ha en många effekter som man inte alltid förstår. Olika former av undvikandes är vanligt och det är inte alltid man förknippar olika slags obehag med något man varit med om kanske flera år tidigare. Du gick sedan in i en ny relation som blev väldigt destruktiv och givit dig nya trauman.
Du skriver inte hur gammal du är. Om du har fyllt 18 är det inget problem utan du kan själv ta kontakt med en vårdcentral och söka hjälp. Om du är yngre kan du fortfarande ta kontakt med en vårdcentral eller BUP men du behöver hjälp av dina föräldrar.
Om du inte vill berätta för dina föräldrar så kanske det räcker med att du säger att du varit med om en traumatisk upplevelse och behöver hjälp och att du kanske kommer att berätta om det hela senare. Sedan får du ta upp med den läkare/terapeut du träffar i enrum om vad hen vill informera dina föräldrar.
Om det här känns krångligt kanske du kan ta hjälp av din skolkurator? Berätta att du varit med om traumatiska händelser och diskutera med hen hur du kan få hjälp på ett bra sätt som du känner är bra för dig.
Du skulle också kunna ringa Bris och ta upp samma diskussion. Du kan också själv ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor.
Hoppas du på något sätt hittar någon professionell att fortsätta prata med för du kan få väldigt mycket hjälp av sådana samtal.
Du kan läsa mer om PTSD på Vårdguiden
Lycka till!