Kan inte släppa ilskan
hej. jag är en tjej på nästan 16 år och släpper aldrig taget om min ilska eller hur man nu ska säga det sig. i alla fall jag har ingen kontroll över min ilska och jag kan vara arg på en liten sak som hände för flera år sedan och släpper det aldrig. och jag bara kan inte förlåta folk. det är så gott som omöjligt för mig.
sedan att lugna ner mig är nästintill omöjligt. jag har så gott som testat allt men inget funkar. jag blir orolig att jag kommer göra något dumt. men jag har inte gjort det än.. men har varit när tusentals gånger att slå nån.
min backrund är väl ok antar jag. inga problem hemma eller under uppväxten tills jag börja 7an blev ignorerad i skolan hela 7an sedan i 8an kom mobbning, alla som mobbade mig trodde jag bara satt och grät för jag var ledsen, men det jag gjorde var att hålla mig undan så att ingen skulle åka illa ut för jag är ganska stark när jag väl slår och slutar inte tills jag har fått nog. men skolan hjälpte mig med det genom att dom satte mig i ett eget klassrum.(ps har gått på en del medesinner mest lugnade). så inget händer mig men saker händer mina vänner och det gör mig ännu argare än om dom gjorde det mot mig.
snälla hjälp mig jag tappar kontroll bara av att tänka på en person som tog min väns ex bara 5 dagar efter dom gjorde slut, och det värsta var att den personen var vår vän, hon är aldrig välkommen hos mig. men nu har alla andra som också vart sura på henne förlåtit henne. jag fattar inte hur dom tänker. hon är en svikare och vem sa att hon inte kommer att göra det igen.
det är inte mina hormoner eller vad man nu ska kalla det för jag har inte det.
men det finns mer jag är arg på men pallar inte skriva om det.
mvh e
e

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter besvärligt för dig att du har så svårt att släppa taget om saker som du är eller har varit arg på. Vad bra att du skrev till oss när det känns så svårt för dig. Du skriver att du testat så gott som allt för att bli kvitt detta bekymmer men att inget har hjälpt.
Jag vet inte vad du har testat så det är svårt för mig att säga något om det. Det jag däremot vet och som jag kan säga något om är att du skulle fundera över om du inte skall berätta för någon om hur du känner och tänker och om vad som oroar dig.
Vet till exempel dina föräldrar om hur du tänker och känner? Om du inte har pratat med dina föräldrar kanske du skall fundera på om du inte skall göra det. Min erfarenhet är att de flesta föräldrar bruka vilja veta hur det är med deras barn och att de oftast vill försöka vara till hjälp och stöd.
Jag vet ofta att barn och unga tror att föräldrarna skall reagera med att bli jätteledsna, oroliga eller kanske arga. Om du pratar med dina föräldrar kan ju kanske tillsammans bestämma hur du och ni skall gå vidare för att du skall kunna få det lite bättre.
Du kan ju också fundera över om det inte finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med. Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Då kanske du skulle kunna få hjälp att prata med dina föräldrar om det känns för svårt att göra det själv.
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med olika slags bekymmer. Också bekymmer som liknar de du beskriver. Det viktiga tycker jag är att du försöker prata och berätta för någon om det som bekymrar dig och som gör ditt liv svårt. Du behöver nog någon som du kan känna förtroende för och som du kan dela dina tankar och känslor med och också någon som kan hjälpa dig att tänka hur du skall kunna må lite bättre och att livet skall kunna kännas lite lättare.
När du skrev till oss tog du ett första viktigt steg mot att få det lite lättare men nu behöver du försöka ta nästa steg mot det. Nu skall du försöka kämpa på och ta nästa steg som är att prata med någon som du faktiskt träffar.
Lycka till!