Känns som jag är en helt annan person
temporär nedstämdhet
jag har börjat känna mig väldigt nedstämd och vet inte varför.
jag äter knappt 3 gånger per dag och har tappat all motivation till att träna vilket jag älskade att göra förut. detta är även ett problem för mig som elitidrottare
jag har även ingen lust till att gå ut och träffa folk längre. det känns som att jag bara vill ligga hemma i sängen och sova i flera veckor.
jag som vanligtvis alltid är glad, positiv och en glädjespridare har nu svårt för alla tre. känner mig bara negativ och dyster hela tiden
jag skulle uppskatta om ni kan hjälpa mig med att berätta vad det är som händer och om hur man blir av med det. för jag orkar inte vara så längre, det känns som om jag är en helt annan person.
tack i förväg!
nedstämd elitidrottare

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du känner dig som en helt annan person. Har något hänt?
Du skriver ingenting om dina relationer eller hur det gått inom idrotten för dig på sista tiden. Finns det något svar där, att du känt dig otillräcklig eller inte haft så goda resultat?
Inom elitidrotten finns det förstås både konkurans och höga krav på prestation. Är det någonting inom detta område som förändrats den sista tiden?
Det är som du fått syn på en helt annan sida av dig själv. Tidigare var du alltid glad och positiv. Nu har du bara negativa känslor. Det kan vara svårt att förstå en så kraftig pendling och förändring.
Jag tror att du ska försöka fundera på om du pressat dig själv mycket och kanske bortsett från dystra tankar. Dystra tankar  är ju någonting som alltid kan finnas i livet i olika perioder.Men för dig har det ju kommit så plötsligt och så starkt  att du isolerar dig och inte orkar träna längre.
Eller är du  kanske påverkad av Corona-epidemin? Det är ju något som påverkar oss alla och våra relationer mer eller mindre. Du nämner inget kring detta. Är du orolig för hur det kommer att gå? När blir livet som det var innan? Kan det ha med detta att göra? Väl värt att fundera över hur det påverkar ditt liv och ditt liv som elitidrottare.
Har du någon i din familj eller omgivning som du kan prata med och få hjälp att förstå vad som hänt men också med att få stöd nu när du mår dåligt. Du kanske behöver andra nu men på ett annat sätt än tidigare. Då var du glädjespridare nu kanske du mer behöver vara en glädjemottagare?
Jag tror att du skulle vara hjälpt av att kontakta ungdomsmottagningen eller vårdcentralen för att bättre förstå orsaken till din förändring.
På vårdcentralen kan man också ta prover och utesluta andra orsaker till din nedstämdhet.
Lycka till!