Vill ha hjälp utan att be om det
Jag vill inte vara kvar jag vill inte försvinna jag vill vara med folk för jag vill inte vara ensam men jag vill inte vara med folk för dom kommer tycka jag är tråkig om jag är nerstämd och inte rolig som jag var förr.
Jag vill kunna vara mig själv men jag kan inte det för om jag är det så är jag INTE EN BRA MÄNNISKA SOM INGEN KOMMER TYCKA OM NÅGONSIN JAG VILL FÅ HJÄLP MEN VILL INTE BE OM DET!
Jag vill att nån ska ta hand om mig. Bara om nån kan vara snäll nog att bara ta hand om mig. Jag kan ta hand om mig själv men jag har gjort det i hela mitt liv. Snälla!
kan nån? Hjälpa mig? Jag måste få prata med nån
Min vadå? Mitt namn?

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
När jag läser ditt brev har jag lätt att förstå att du har det krångligt. Du både vill och inte vill flera saker. Du skriver att du vill att någon skall finnas för dig men att du inte vill be om det.
Ibland är det så ändå att man måste säga vad man vill och vad man längtar efter för att människor i ens närhet skall veta det. Det brukar vara svårt för andra att veta vad man tänker och vill.
Jag tycker att det låter som att du har mycket som pågår inuti dig och som du antagligen skulle ha glädje av att prata med någon om. Det är när man pratar med en annan människa som man kan få hjälp att få syn på sig själv och vad det kan vara som gör att ens liv kan kännas krångligt och svårt.
Jag tycker att du ska fundera på om du inte skall kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med frågor och bekymmer som liknar dina. Där har du nog stora möjligheter att få prata med någon så att du kan må lite bättre och ditt liv kanske kan kännas lite lättare.
Du kan ju försöka tänka att ditt brev till oss faktisk var en fråga om att få hjälp och att någon skall lyssna på och intressera sig för dig. Försök att tänka på det som ett första trevande steg och att du nu skall försöka kämpa på och ta ett steg till och att det steget handlar om att faktiskt söka upp någon för att tala med.
Jag tror att du kommer känna att det kan kännas lite bättre om och när du vågar ta steget och säga att du vill prata med någon.
Lycka till!