Vet att jag är lesbisk
Jag är lesbisk. Just nu är jag hundra på det. Jag vill börja klä mig som en kille, men inte ändra kön. Jag vill klä mig androgynt. Mamma och pappa vill inte det. De vill att jag ska bästa mina gamla klänningar som jag känner mig naken i. Ska jag stå för den jag är utan att bry mig om deras åsikt, stå ut med att klä mig som en tjej eller berätta för dem som de är? Om jag ska berätta, hur ska jag göra det? De vet redan att jag är lesbisk, men verkar inte bry sig så mycket. De säger fortfarande att jag någon gång kommer att hitta min framtida man, även om jag är säker på att de kommer ihåg hur jag känner. Jag tänker konstant på hur jag ska bete mig för att min deprimerade sida inte ska visas för andra. Hjälp mig!
anonym

BUP svarar:
Hej Anonym!
Jag vill börja med att säga att jag har läst båda dina mejl och svarar här samtidigt på båda.
Sen vill jag fortsätta med en kommentar till det som står i ditt andra mejl: det är alldeles utmärkt att du skriver en berättelse om din nuvarande svåra period och på det här sättet ger du uttryck till dina känslor. Fortsätt med det!
Och nu kommer jag till det som verkar vara ditt största dilemma - hur du ska ta det hela med dina föräldrar. I samband med det skriver du i ditt första mejl att dina föräldrar redan vet att du är lesbisk, men de bryr sig inte så mycket. I det andra mejlet är du orolig för hur de kommer att reagera när de ser din berättelse på datorn. Jag förstår det som att du utgår ifrån att de vet hur det verkar vara med din sexuella läggning, men de är kanske inte riktigt klara över vilka känslor du har i samband med det.
Att du själv har en del blandade känslor med nedstämdhet som inslag är helt begripligt. När man söker sin sexuella identitet väcks det många olika känslor och i ditt fall är det ännu mer komplicerat.
Du skriver att du inte vill ändra kön men konflikt uppstår mellan dig och dina föräldrar utav hur du vill klä dig. Det betyder att ni diskusterar kring detta redan på något sätt.
Utav allt det här är mitt svar på din fråga hur du ska ta det med dina föräldrar följande:
Det är dags att vara öppen med dem - men ni som familj behöver stöd i denna process. Du kan inte vara ensam om att kunna möta både dina egna känslor och allt annat som det väcker hos dina föräldrar.
Men om du nu samlar mod och säger det så som det är, kan du samtidigt säga att du vill att ni tillsammans ska gå till BUP för att kunna prata om det här på ett bra sätt. Då är det någon av dina föräldrar som ska ringa dit och beställa tid.
Jag vill betona att det inte går att blunda för dessa frågor i längden och ju tidigare ni hittar till varandra desto bättre och desto mindre ensam och ledsen blir du!
En annan möjlighet är att du kontaktar ungdomsmottagningen i din hemkommun. Du hittar en del information på deras hemsida, men du kan också ringa själv dit.
Var inte förtvivlad nu!, Du vet säkert, och jag antar att även dina föräldrar vet det, att den sexuella läggningen kan variera. Det viktigaste är att du hittar din egen sexuella identitet och du får den hjälp du behöver både från dina föräldrar och från professionella under vissa perioder under din utveckling.
Lycka till!