Tar ut min ilska på mina klasskamrater
Hej jag är en tjej på 11 år som inte gillar att vara hemma, jo hemma hos mamma gillar jag att vara men inte hemma hos pappa jag gillar pappa men inte hans nya tjej eller hans nyas tjejs dotter båda bara skriker och skriker på varandra och på oss andra... och det känns inte som att jag kan gå och prata med någon i skolan för jag har redan gjort det och missat en massa lektioner men jag har inte fått prata med någon vuxen utan att nån annan i klassen skulle va med och lyssna?! Jätte konstigt!! Och jag tar ut min ilska på mina klasskamrater jag pratar skit kan hända att jag säger något dumt till nån men det är bara för att jag är arg på Anna (pappas nya) och för att jag inte kan säga emot henne eller hennes dotter. Och då blir det så att jag gör samma sak som jag tycker att det är jobbigt att dem gör mot mig gör jag på mina klasskompisar... så alla hatar typ mig nu och jag vet inte vad jag ska göra jag ha skolkat ifrån skolan i en vecka nu och det är bara för att jag inte vill träffa dem i min skola. Jag vet att man inte ska skolka men vafan vad ska jag göra?! Och jag vill inte heller be nån typ lärare att jag vill prata med dem för då ska alltid nån annan unge också vara med av någon konstig anledning och jag vill inte belasta någo. Med mina bekymmer så snälla hjälp mig jag skriver det här klocka 23:00 för att jag inte kan sova jag ska till skolan imorgon men jag kan inte sova för att jag tänker på dethär.. så snälla hjälp mig vad ska jag göra....!!!!

BUP svarar:
Hej!
Det är jobbigt för dig både hemma hos din pappa och i skolan. Det låter som skolan fokuserar på dina konflikter med klasskamraterna medan du själv känner att problemet är hur du har det hos din pappa. Du behöver kanske få tala om båda sakerna och om hur de hänger ihop med varandra.
Jag tycker du ska tala med skolkuratorn. Har du kanske gjort det eller har du talat med en lärare? Hos skolkuratorn tycker jag precis som du, att du ska få prata själv. Då kan du berätta om hur du har det hos din pappa och kuratorn och du kan tillsammans tala om vad man kan göra för att det ska bli bättre.
Det är ofta svårt när ens föräldrar skiljs och det kommer in nya vuxna och nya barn i familjen. Det kan ta tid att både acceptera och att vänja sig vid. För helst vill man kanske ha det som förut, med både pappa och mamma hemma.
Vet din mamma om hur det är för dig  hos pappa? Kan hon hjälpa dig att tala med pappa eller blir det bråk mellan dina föräldrar då? Det kan vara lättast om en vuxen som inte själv är inblandad kan tala med din pappa och hans fru. Någon som just skolkuratorn. Eller så kan kuratorn tala om vart ni kan vända er istället.
Jag förstår att det kan kännas enklast just nu att inte gå till skolan. Det känns som alla är emot dig. Det tror jag inte att de är. Just nu när det är bråk känns det så men så behöver det inte vara sedan. Försök att gå till skolan. Be dina föräldrar hjälpa dig att få någon att tala med där, som till exempel skolkurator ensam. Och berätta då om hur du mår och hur du har det omkring dig.