Får kompisen följa med på ett första samtal på BUP?
Hej!
Jag är orolig över min kompis! Hon har berättat att hon under tre år har mått dåligt! Hon är stressad, får enkelt ångest, mår psykiskt dåligt och utför ett självskadebeteende. Hon har svårt att öppna upp sig inför folk och tror själv inte att det hjälper att prata med någon om det, hon anser att hennes ångest och beteende hör till vardagen, att det är normalt! Eftersom hennes syster gick till psykolog vill hon inte belasta sina föräldrar, hon har alltså inte berättat för dom att hon mår dåligt. Hon har även grov prestationsångest och höga krav på sig själv! Jag vill att hon ska inse att så som hon mår inte är hälsosamt och att hon förtjänar att må bra!
jag undrar därför om det finns psykologer som är gratis samt om man här på BUP måste gå med en förälder första träffen/samtalet, eller om det är så att jag skulle kunna följa med henne, och sen involvera föräldrar?
kram
Hanna

BUP svarar:
Hej Hanna!
Din oro för din kompis är helt förståelig. Självklart vill man ställa upp för sin vän just för att man är en god vän.
I ditt mejl är dock två olika typer av frågor ställda. Jag börjar med den enklare som gäller besöket på BUP.
Behandlingen på BUP är kostnadsfri. I övre tonåren brukar man acceptera att man kommer på ett första samtal utan föräldrarna och sedan diskuterar man med patienten om och när föräldrarna ska bli inkopplade. Läs mer om detta i den bifogade länken nedan.
Det finns inga regler om att en kompis får eller inte får följa med på ett första samtal. Erfarenheten är att det för det mesta går bra att börja tillsammans och sedan kan medföljande kompisen lämna rummet om patienten känner sig trygg med behandlaren. Det är en bedömningsfråga på plats.
Men förutom dessa faktafrågor har du ett problem till med din kompis. Hon verkar inte ha någon egen insikt om att hon har svårigheter. Hon verkar försöka på alla möjliga sätt bortförklara eller förneka sitt hjälpbehov. Och då blir det svårt för dig att övertyga eller övertala henna att söka hjälp. Det finns en risk att hon upprepat hittar nya argument för att fly sina svårigheter istället för att ta tag i dem. Det är en välkänd svårighet att vännerna bryr sig men når inte fram.
En egen motivation hos henne är en förutsättning för att kunna ta emot hjälp - även om du lyckas med att få henne till en mottagning. Risken finns annars att hon börjar bagatellisera sina problem även inför behandlaren hon träffar och därför inte får den hjälp hon skulle behöva.
Men något kan du ändå försöka. Fråga din kompis vilket problem hon tror vore lättast att tala om. Hitta det som är minst skamligt eller smärtsamt att erkänna. Påpeka att det kan man få hjälp med och att det är bara en vinst om hon blir av med någon del av det som hon kämpar med.
Kan ni ta de första stegen finns det en chans att fortsätta till de svårare frågorna.
Likväl kan du fråga vem hon skulle kunna tänka sig att tala med först. Kanske med skolkuratorn?
Kanske på ungdomsmottagningen (kostar inte heller något)?
Kanske först på en chattforum utan ett personligt möte som till exempel föreningen tilia.se?
Du kan prova med sådana metoder. Men var klar över att man inte alltid når fram.
Du är en god vän, men efter en viss ålder kan ingen ta över ansvaret för en annan person. Tills sist hänger det på henne själv.
Och ifall du inte når fram kan du behöva tala om din sorg, din frustration, dina vanmaktskänslor med någon - för din egen skull. Var beredd på det också!