Har komplex över min kropp
Hej! Är en 13 åring tjej som har väldigt mycket komplex över min kropp. Förr ca 4 mån sen så började jag spy efter jag hade ätit och fick ångest när jag åt. Höll på så i ca 2 mån och gick ner o vikt ganska snabbt. Efter ett tag så slutade jag spy efter allt jag åt men jag hade fortfarande ångest över min kropp. Jag spydde inte på 1 mån ca men nu börjar jag känna press på mig själv att jag måste spy. Nu så måste jag spy minst en gång om dagen. Och jag försöker äta så lite som möjligt. Börjar känna mig mer stressad och ångesten blir jobbigare . Kan jag lida av nån slags av ätstörning?

BUP svarar:
Hej!
Att du beskriver en ökad stress och ångest inför och efter måltider visar på att ditt förhållande till mat verkar vara ett laddat område. Om man tänker på mat väldigt mycket (kanske nästan hela tiden) då skulle jag vilja beskriva detta som ett problem. Om man efter måltiderna går och spyr upp det man just ätit, är det ett stort problem.
Det är klart att det går att tänka på mat utan att det är ett problem. Om man ska planera en födelsedagsmiddag eller varför inte en studentfest. Hur många ska vi bjuda? Vad ska vi bjuda på? Är det någon som är allergisk, det får vi inte glömma bort att fråga om i inbjudan.
Då är det ju en händelse där maten ska göra att det känns lyxigt och visa att den som firas är betydelsefull och viktig. Då kan det ju ta mycket tid i anspråk när festen ska planeras. En positiv händelse för många.
För andra som i ditt fall kan en sådan tillställning skapa stress och ångest istället för glädje och njutning.
Mitt råd till dig är att söka hjälp innan problemen blir ännu större. Berätta för någon vuxen om ditt laddade förhållande till mat, om du inte redan gjort det. Att byta ett matbeteende är svårt att klara av på egen hand. Du behöver stöd, beröm och mycket peppning när det känns tungt eller svårt.
Jag sitter med en fråga? Har dina föräldrar märkt att du gått ner i vikt? Har de lagt märke till att du lämnar matbordet för att gå in på toaletten när du ätit klart? Är de oroliga för dig?
Eller väljer du att försöka smyga iväg när ingen ser. Väljer att klä på dig en massa lager kläder för att dölja.
Jag hoppas att du tar det viktiga steget och söker hjälp.
Var det länge sedan du träffade din skolsköterska eller besökte din vårdcentral för en hälsoundersökning?
Jag tycker att det vore bra att du fick din hälsa kollad, så prata med din skolsköterska eller be dina föräldrar boka en tid på vårdcentralen.
Skolsköterskan är en bra person att börja prata med. Hon kan hjälpa dig vidare beroende på hur orolig hon blir.
Din stress och ångest du känner skulle du också behöva få hjälp att ta hand om. Det låter jobbigt att ha det som du har det just nu. Men första steget är mat sedan prat.
Du skriver att du har komplex över din kropp. Att bli "vän" med din spegelbild och hur du ser ut är något jag önskar att du kan bli. Du är ju i tonåren och då vet vi att det händer mycket med kroppen. Det är viktigt att den får den energi den behöver för att utvecklas som den ska.
Jag vill tipsa om umo.se Där finns det fina texter om kroppen, puberteten bland annat. Gå gärna in och läs.
Lycka till och tack för ditt brev.