Skulle bli förstörd om pappa försvann
Hej. Min pappa har varit inlagd för depression gånger innan och blev inlagd en tredje gång i november förra året. Han fick då någon behandling och kom hem i slutet på december och varit hemma sen dess. Men han mår fortfarande jättedåligt med grov ångest varje dag och jag såg att han skrivit ett meddelande till en av sina vänner att han bara ville ge upp för att han inte hade någon livslust. Jag är så rädd för att han ska ta självmord. Han är ofta ledsen o säger att han är rädd för att inte orka. Läkarna säger att de bara är tiden som kan hjälpa honom, men jag är ändå rädd att något ska hända honom. De verkar inte bli bättre med hans mående. Snälla hjälp mig, jag mår jättedåligt och skulle bli totalt förstörd om min pappa försvann ❤️
tacksam för svar

BUP svarar:
Hej och tack för ditt fina brev!
Så tungt för dig med din sjuka pappa. Min första tanke är att du behöver en annan vuxen för att kunna vila från din oro och även att kunna dela dina orostankar med. Finns din mamma där? Eller syskon, farföräldrar? Du ska inte vara ensam med din rädsla. Återkommer till det.
Jag undrar hur du kan prata med din pappa. Kanske frågar du ofta hur han mår? När man är mycket orolig så blir det lätt att man frågar ofta därför att man väntar hela tiden på något tecken att det blivit bättre. Det är fullt begripligt att man gör så men det brukar inte vara bra för någon.
Eller blir det så att ni inte vågar säga någonting? Det skulle kanske kännas för svårt och väcka destruktiva tankar. Då tiger man, men den rädslan blir också för tung.
Det är viktigt att kunna prata om hans sjukdom och sätta namn på den. Men inte låta den dominera allt som händer. Så försök att inte gå in för mycket i det, det är bättre för er båda att även göra eller prata om annat än hans depression.
Det är heller inte bra om din pappa lägger sin ångest på dig, det blir alltför tungt. Du har ingen skuld i din pappas sjukdom, ingenting har med dig att göra.
Däremot måste det kännas fint för din pappa att få uppleva din omtanke och ditt engagemang i honom. Sådant betyder mycket när man är deprimerad och att ta del av sitt barns vardagsliv brukar lätta tillvaron när man är sjuk.
Det är bra att han har vänner som han kan anförtro sig åt. De är vuxna och orkar på ett sätt som inte du kan. Du har sett hans meddelande och det gjorde dig förstås orolig. Men du måste lita på läkarnas bedömning, din pappas sjukdom tar tid och under tiden behöver ni hitta sätt att ha det bra, utan för mycket och tyngande oro.
Det är också bra för din pappa.
Till sist vill jag säga något om hur viktigt det är att du har en stabil och trygg vuxen hos dig.
Förutom andra i din familj eller släkt så finns det professionella och då menar jag i första hand skolans kurator eller psykolog.
Ungdomsmottagningen där du bor har också personal som är bra att prata med och dit kan du gå själv.
Och på sjukhuset/vuxenpsykiatrin där din pappa har kontakt finns kuratorer som kan hjälpa anhöriga att få stöd av olika slag.
Hoppas du hittar en pålitlig vuxen som kan vara till stöd för dig!