Får frågor runt mina ärr
Hej, jag är en tjej som om knappt en månad fyller 14! Men iallafall jag skär mig, jag har inte så jätte många ärr och sår men dom syns ganska tydligt. Men saken är den att när jag väl gör det känns det bra, men när jag sen är i skolan dagen efter skäms jag jätte mycket när folk ser ärren. Mina 2 äldsta kompisar vet om att jag kan skära mig ibland och att ja mått lite halvt så dom reagerar inte så mycket vilket är skönt. Men sen har jag en kompis jag fick i början av 7an, hon vet heller inte att jag mått dåligt förr och fof mår dåligt ibland så hon står hela tiden och stirrar på mina ärr. Senast igår var det hon faktiskt såg mina ärr och under dan så 2 ggr tog hon tag i min arm och liksom stirrade och strök över ärren. Det är bara sjukt konstigt men varje gång ryckte jag bort armen och vände mig om. Sen när tjejerna i min klass (dom som jag känner men inte hänger med) frågar om vad jag har gjort så får jag panik och säger nått jättedumt. Som typ ”Ja jag har typ dött *ironiskt skratt* ahhaha” Sen går jag mest i oversize tshirt och tänker inte riktigt vad jag har för tröja så ofta syns mina ärr. Men min fråga är iallafall vad ska jag svara när folk frågar om mina ärr???????? Skäms och vill inte säga sanningen, skyllt på mina katter ibland men det funkar inte alltid..
// anxiety kid

BUP svarar:
Hej!
Är frågorna runt dina ärr ett större bekymmer för dig än att du skär dig? Jag hoppas att du, om du inte redan är motiverad att försöka sluta, börjar tänka att det räcker med ärr på kroppen som inte dina lekfulla katter gjort. Dessa ärr eller små rivsår är ju OK att ha och du har helt rätt det går inte att skylla på katterna hela tiden.
Du är inne på ett resonemang att det för stunden känns bra att skära sig men att du efter åt skäms över det du gjort. Jag vill verkligen inte få dig att känna skuld eller att du är dålig på något sätt men jag vill att du ska veta att det finns hjälp och få.
Målet är att på ett annat sätt ta hand om alla jobbiga starka känslor du känner.
Att känna är inte fel men det är så synd att du behöver göra dig illa.
Du skriver att du inte har så jättemånga ärr, men att dom syns tydligt. Betyder det att dina föräldrar vet om att du skär dig ibland, eller är det en hemlighet som du bara delar med dina kamrater?
Det kommer ibland frågor till oss på Fråga BUP runt rädslan att föräldrar ska se ärren inför badsäsongen, då det är vanligt att visa mer hud och att det kanske ser konstigt ut att gå i långärmat och långa byxor då det är 25 grader varmt.
Mitt råd till dig - om dina föräldrar inte vet - är att berätta för dom hur du mår. Vad som gör dig ledsen och orolig. Att berätta att du skär dig ibland. Om du berättar kan du bestämma när, istället för att hemligheten avslöjas av ditt val av tröja.
Din fråga till Fråga BUP handlade om att du inte vet vad du ska säga när folk frågar om dina ärr.
För det första behöver inte svara om du inte vill. Om det är någon vuxen som du känner som visar intresse och vill veta hur du mår är det naturligtvis bra att du berättar och är öppen med hur du mår. Om det är din mentor, skolkurator, dina föräldrar, din bästa kompis föräldrar. Ja, du fattar.
Om dina kompisar frågar dig, eller som din väldigt nyfikna kamrat gjorde kände på dina ärr, är det en annan sak. Att berätta för någon jämnårig istället för nån vuxen hur man mår, är inte så bra. Det är vanligt att bästa kompisar får informationen långt innan föräldrarna eller BUP får veta något.
Det som kan vara svårt att bära är hemligheter och att oron man känner inte får delas med någon vuxen. Om man råkat lova att inte berätta för någon. Det är klart att man får ha hemligheter tillsammans med sina vänner, men det beror på vilka hemligheter. Inga jobbiga hemligheter utan positiva bra hemligheter är OK.
Att berätta att du sökt hjälp att sluta skada dig själv, är en sak som minskar oron hos dina vänner och som inte behöver vara någon hemlighet.
Så mitt råd är: sök hjälp.
Prata med någon vuxen om problemen och tillsammans med dina kamrater ska du i första hand prata, skratta och vara tonåring.
Tack för ditt brev och lycka till.