Fått nog av föräldrarnas kontroll
Jag mår inte bra hemma. Det är jämt och ständigt bråk mellan mig och mina föräldrar angående mitt liv. Jag behöver frihet och respekt. Men får inget av det. De har flera gånger sedan jag var 9 pratat om min vikt. De har kallat mig tjock, sagt vad jag får och inte för äta och gör till och med fortfarande det.
Jag har många gånger berättat för dom att de inte kan kontrollera mitt liv på det sätter men de säger bara ”så länge du bor här, så kommer vi göra vad vi vill”.
Dessutom säger de ofta att de inte vill att jag ska bo hemma. Vilket inte gör mig särskilt glad.
Jag klarar inte av detta längre. Min ångest har ökat mycket och jag har landat i nån sorts depression och jag behöver hjälp för att komma här ifrån.
Jag vill inte att ni kontaktar mina föräldrar.
Sarah

BUP svarar:
Hej Sarah!
Du vet kanske att åldersgränsen på BUP är 18 år och därför kan jag inte komma med något mer än lite råd till dig.
Du har helt rätt när du förväntar dig respekt och frihet av dina föräldrar, du är en vuxen, myndig person. För övrigt ska även barn respekteras och få frihet i den mån det är rimligt och möjligt utifrån deras ålder.
Jag kan tänka mig att dina föräldrar egentligen inte vill något illa, att de utövar sin kontroll "för ditt bästa" som man brukar säga.
Men den goda viljan, eller avsikten, hjälper inte om de gör det de gör utan respekt för din vilja, för dina val, på ditt sätt att utforma ditt liv, ja, även din kropp.
Att du får ökad ångest av att känna dig fången i den gemensamma bostaden är en konsekvens som är svårt att komma ifrån.
Det finns två saker här som vi måste hålla isär. Det ena är bostads-situationen som du anser är källan till alla problem. Tyvärr måste jag säga att det inte är speciellt sannolikt att socialtjänsten kan hjälpa dig med bostadsfrågan.
Du kan vända dig till dem och fråga, med tanke på att din bostadssituation orsakar ångest för dig.
Men enligt erfarenheten är det bara i extrema situationer - som till exempel våld i familjen - som socialtjänsten träder in.
Det som återstår är att du själv försöker hitta någon lösning för att kunna flytta hemifrån.
Du skriver inte vad du gör till vardags. Pluggar du? I så fall kan det finnas möjlighet till studentbostad - även om det finns kösystem där också. Men för eller senare brukar man komma in någonstans.
Eller jobbar du? I så fall måste du mycket aktivt söka ett rum som inneboende.
Eller som ungdomar ofta gör, att de går ihop med några och hyr något i andra hand tillsammans. Det finns kanske andra ungdomar i din bekantskapskrets som skulle kunna tänka sig en sådan lösning med dig.
Bostadsfrågan är i allmähet en hård nöt att knäcka. Men i alla lägen måste du själv bli aktiv och se till att du får ihop till försörjning och betala hyran.
Den andra stora frågan är att du nämner den ångest hela din sitution väcker hos dig.
Jag tycker du ska vända dig till ungdomsmottagningen angående detta. I samtal där kan du får hjälp med hur du på bästa sätt kan förhålla dig till den verklighet du har och hur du ska hantera din relation till dina föräldrar, utan att drabbas av ångest.
Du kan vara lugn, ingen kommer att kontakta dina föräldrar i framtiden, vart du än vänder dig. Alla myndigheter och vårdställen har sekretess när det rör dig som är myndig.
Inte ens om dina föräldrar frågar, får de lämna ut information om dig.
Låt mig nämna en liten framtida ljusglimt, även om det säkert känns avlägset för dig i nuläget.
Förr eller senare kommer du att kunna flytta hemifrån. Och när du står på egna ben och får distans till dina föräldrar, brukar även relationen förbättras.
Det tar tid och det kräver en hel del ansträngningar från din sida, det vill jag inte förneka.
På nätet kan du få mer stöd och tips via chatt. Om du till exempel går in  på föreningen tilia.se eller på tjejzonen.se