Rädd för att bli inlagd
Hej! Jag har haft depression i lite mer än ett år och har haft självmordstankar i ungefär 1månad. Har en bup tid om en vecka men har väldigt svårt att öppna upp mig, tycker det är riktgt jobbigt vet inte varför. Har haft grova overklighetskänslor i snart 2år och det känns som allt bara blir värre. Jag bara undrar vad som krävs eller vad som får en att bli inlagd? Är rädd för att bli inlagd.
Hajen

BUP svarar:
Hej Hajen!
Det låter mycket bra att du redan nästa vecka har en tid inbokad på BUP. Utav dina korta rader framgår det tydligt att du verkligen behöver behandling för dina svårigheter, utan tvivel är de allvarliga.
Men du är rädd för att bli inlagd. Jag tycker inte att du ska oroa dig för det. Du kan läsa i länken jag bifogar här nedan vad som händer om man bli inlagd. Den behandlingen heter "heldygnsvård" för att man tillbringar dygnets alla 24 timmar på sjukhus.
Men vanligtvis på BUP försöker man undvika inläggning så långt det bara går. Ungdomar behöver hitta glädje i livet så som det pågår till vardags, men livet inom ett sjukhus väggar är ganska annorlunda. Därför försöker man göra vad som är möjligt för att undvika inläggning.
Dessutom - även om man bedömer att en inläggning är det bästa för patienten är det ytterst, ytterst sällsynt att man gör det med tvång. Man diskuterar oftast med patienten och patientens föräldrar vad som är vinsten med en inläggning, men man vill göra det på frivillig väg.
Man använder tvångsinläggning endast om det finns någon akut risk för patienten själv eller för någon annan.
Jag vill här gärna säga något om att du tycker det är jobbigt att öppna upp dig inför någon, fast du inte vet varför. Det är du inte ensam om. Många ungdomar (och även vuxna) har svårt för att börja tala om sig själva och om sina problem helt öppet och uppriktigt.
Det har vi på BUP full förståelse för.
Det bästa sättet att lösa detta är att helt enkelt nämna det. När du kommer till din blivande behandlare säg det rakt ut: "jag har svårt för att tala, förklara, jag är inte van vid det".
Då kommer du att få hjälp av din behandlare att komma över dina låsningar.
Ni båda två vet ju att man kan få hjälp bara med det som man känner till. Därför är det oerhört viktigt  att du vågar berättar vad du kämpar med, vad du lider av, hur dina tankar går och vad du känner. Det finns ingenting man på BUP fördömer, du behöver inte skämmas för någonting.
Du får se att du kommer att mötas med förståelse.
Lita på det!