Får någon slags panik
Hej, jag tror det är ngt konstigt fel på mig typ , för ibland kan jag av ngn liten grej (oftast när att allt bara väller över med stress typ) bli väldigt ledsen och jag börjar gråta jätte mycket och i stunden märker jag att inte vad som händer, jag kan inte kontrollera alla tankar det är som att jag gör in i en bubbla och får som ett tunnel seende och det ända jag kan se och tänka är hur det alltid kmr vara såhär och jag får som ngn slags panik för att jag inte vill känna såhär och jag tänker bara ”vad ska jag göra, jag måste försvinna” som att det lixom alltid kommer vara såhär och  jag övertänker jätte mycket eller tänker ”jag jag måste få slut på dehär, hur ska göra” o i som ngn panik bara försöker fly från allt samtidigt som jag gråter massa, jag tror inte de är en panik attack eller ångest attack för mina symptom stämmer inte in på det, det är som om jag får ett tunnel seende och bara tänker att det här går inte jag måste försöka fly, det är jätte svårt att förklara, jag tror jag brukar få hjärtklappning men inte sådär jätte grov (bara att jag känner att det slår snabbare) och lite svårare att andas (bara att det tar emot när jag försöker andas) och ångest ( men det än Inge jätte stark ångest tror jag )men när allt detta händer brukar jag inte kunna tänka på det eftersom det ända jag kan se och tänka är alla hemska tankar och att det kommer vara såhär för alltid och att jag inte orkar må såhär, jag kan lixom inte tänka helt klart och går in i en bubbla, allt dehär kommer som i en attack under typ 10min (känns det som iallafall), jag blir också trött efter och får ont i huvudet, det finns inga av mina symtom som stämmer in på ngt annat och jag tror att jag har ngn konstig psykisk sjukdom för dehär kommer som i attacker när allt bara veller över med stress, de är som om jag inte kan kontrollera ngt i min kropp eller mina tankar, men jag får heller nt så mycket hjärtklappning att jag hör det som trummor som andra säger att man kan få, jag känner bara att det slår lite snabbare, det är inte jätte obehagligt när jag får dessa ”attacker” det är bara jätte konstigt efter när jag inser vad som faktiskt hände, för i stunden är jag så inne i denna bubbla och att tänka konstiga tankar så jag kan inte ens fokusera på att jag får svårare att andas och lite hjärtklappning. jag kan lixom verkligen inte kontrollera någonting när dethär händer jag bara gråter massa och får typ panik för att jag nt vet vad jag ska göra och att detta kommer jag känna föralltid, det är inte förrän efter jag faktiskt fattar vad som hände och inser att jag fick ngn konstig typ gråtattack. Jag fattar nt vad det är för fel på mig har jag ngn konstig psykisk sjukdom som typ inte är hittad än??
Vad är det för fel på mig ? Har jag ngn oupptäckt sjukdom ?

BUP svarar:
Hej!
Du frågar vad det är för fel på dig, när du tycker att dina symtom inte passar in i någon diagnostisk kategori som du har har läst om.
Jag kommer inte heller att kunna svara på denna fråga eftersom jag inte känner dig och inte har haft mer ingående samtal med dig, vilket krävs för att kunna göra en diagnostisk bedömning.
Men jag kan hjälpa dig med att sortera lite bland dina symtom och det hoppas jag i sig blir lite lugnande för dig. Och inte minst vill jag ge dig råd hur du kan söka hjälp.
Med detta sagt vågar jag ändå också säga att det inte finns något i ditt mejl som tyder på en psykisk sjukdom. Däremot tyder allt på att du drivs av någon sorts stark ångest och det leder till en sorts paniktillstånd. Gråtattackerna, bubblan du känner dig instängd i, tunnelseendet du får, samtidigt att du tappar förmågan att tänka klart och hjärtklappning oavsett om det mycket eller lite - ja, allt detta är symtom på stark ångest.
Släpp all information du har läst om diagnoser för det verkar bara driva på din oro och ångest. Inga diagnostiska symtombilder stämmer in på varje enskild individ, därför måste man tala med en professionell person som kan göra just en individuell bedömning av vad symtomen betyder. Det är hur du mår och vad du känner, som är utgångspunkten och där ser jag ingenting som skulle visa på en än så länge okänd psykisk sjukdom.
Jag tror du förstår redan att min rekommendation är att du söker professionell hjälp. På så sätt kan ni reda ut vad som utlöser eller ligger bakom dina gråtattacker och ångest. Det gör man genom att titta närmare på och analyserar omständigheterna i ditt liv, hur dina tankar går kring olika frågor, stressen du upplever och vad det är som brukar oroa dig.
Det finns förklaringar för det mesta till det mesta. En förståelse av dessa delar leder sedan vidare till att du lär dig nya sätt hur du ska hantera din oro, stress och ångest.
Jag vill fråga om dina föräldrar känner till ditt tillstånd. Om inte är det oftast bäst att börja med att tala med dem. Men jag vet att ungdomar inte alltid har tillräckligt förtroenden för sina föräldrar.
I så fall kan du börja hos skolkuratorn. Ofta kan skolkuratorn (eller annan person på elevhälsan) ge effektiv hjälp. Om det dock inte fungerar kan kuratorn ge dig vidare vägledning.
Förutom det kan du söka hjälp på ungdomsmottagningen. Behandlarna där har stor erfarenhet av att möta ungdomar med sådana problem du brottas med.
Dessutom kan du ringa till vårdcentralen som numera ska ha mottagning för psykiska problem. Ring och fråga. Självklart kan du eller dina föräldrar ringa till den BUP- mottagning du tillhör (adresserna finns på vår hemsida).
På alla dessa ställen ska ni/du berätta om dina symtom så som du beskriver dem i ditt mejl.
Det står klart att dina problem med ångest och oro orsakar ett stort lidande för dig.
Därför tycker jag att du ska få en professionell bedömning och hjälp att få slut på lidandet.