Kan inte sitta still och blir lätt arg
Heej
Jag undrar om jag kan ha ADHD
Jag är en kille och är 12 år. Jag tror jag kan ha ADHD. Det här är vad jag upplever:
Jag har svårt att sitta stilla och rör alltid på mig
Jag pratar rakt ut i klassen väldigt ofta utan att ens tänka på det.
Jag gör ofta slarvfel på prov och uppgifter
I vissa ämnen har jag svårt att komma igång med uppgifter, speciellt de höga tycker är tråkiga.
Jag blir lätt att och har dåligt tålamod
Jag har svårt att vänta
Jag glömmer bort saker och tappar bort skär typ hela tiden.
Jag pratar väldigt snabbt och det låter typ som att jag lägger ord över varandra
Jag typ zonar ut ganska ofta
Ganska svårt att fokusera och koncentera mig på det jag ska göra
Sen är det några fler saker men jag orkar inte skriva. Många av de hör svårigheterna har lett till att jag får inte var i klassrummet på vissa lektioner och för inte vara med på genomgång. Jag gör slarvfel på prov som för att jag får sämre resultat. Och sen är det några fler saker men, jag har fortfarande bra betyg alltså typ 6 A och några B. En I min familj har också ADHD och jag har läst att det är större chans att man har det då. Men när jag gick i typ dagis var jag lugnare och hade inte lika många Ava de här svårigheterna. Jag började ändras mer i slutet av sista året av dagis och när jag började skolan. Alla svårigheterna har typ bara blivit värre och värre än jag började skolan. Jag vet inte varför det kanske är för att det blir högre och högre press i skolan och då märker man problemen tydligare. Jag hamnar ofta i bråk och då kan det hända att jag bara tappar all kontroll och skadar någon. Igår hände det att jag slog en person så han började blöda ur munnen. Efteråt för jag typ.pngest över det jag har gjort. Jag är också väldigt orolig och har ibland typ ångest i korta perioder som några dagar och sen går det över. Några va mina kompisar har sagt att jag ska göra en ADHD utredning och jag har pratat med 2 styckna i min klass som har ADHD och de tycker likadant.
Så jag undrar
Kan jag ha ADHD även om jag ha bra betyg?
Är det möjligt att jag kan ha ADHD utifrån det jag har skrivit?
Ifall det är möjligt vad ska jag göra då?
Vad händer om det visar sig att mina har ADHD?
Juste glömde skriva att jag får i 6:an
Fredrik

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Frågan du ställer om det kan vara så att du skulle kunna ha ADHD, är en fråga som vi får relativt ofta av våra brevskrivare. Det är en vanlig diagnos och beskrivningarna liknar den du så fint har redogjort för. Du vet ju att det är två av dina klasskamrater har fått den diagnosen, så den är vanlig.
Om det är som du misstänkte kan jag inte uttala mig om bara genom att läsa ditt brev. Men frågan verkar viktig för dig så jag tycker att du ska försöka få den besvarad.
Mitt svar till dig (och de andra som undrar samma sak) är att du/ni behöver prata med era föräldrar. Ser dom samma svårigheter som du ser? Förhoppningsvis delar ni samma bild.
Nästa steg är att kolla med skolan hur de tycker att det fungerar i plugget. På din fråga om man kan ha bra betyg fast man har ADHD så är svaret: självklart kan man ha det.
Innan man bestämmer sig för att utreda, eller inte, behöver man göra en bedömning ifall svårigheterna du räknar upp skulle kunna handla om ADHD, eller om det finns andra förklaringar.
Man samlar ihop information hur det fungerar hemma, i skolan och med kamrater.
Jag är imponerad över ditt arbete du lagt ner för att skriva brevet till oss. Riktigt bra jobbat. Du verkar ha koll på vad som fungerar och vad som är svårt för dig.
Printa ut din text och visa för dina föräldrar och din mentor i skolan. Om du inte vill visa hela brevet kan du ju välja ut vissa delar. Det som är viktigast är dina exempel du redogör för. Svårt att sitta still, blir lät arg, tappar tålamodet, glömsk, har svårt att vänta och gör ofta slarvfel i skolan för att nämna några.
Suverän lista du gjort! Den kan vara en viktig pusselbit i att förstå vad du är bra på och vad som är svårt att klara av.
Jag vill än en gång berömma dig för listan där du beskriver på ett väldigt fint och detaljerat sätt.
Lycka till och ha det bra.