Haft våld i hemmet ett långt tag
Hej jag är en tjej på 13 år:(
jag har haft våld i hemmet ett långt tag och nu har jag flyttat i från det och nu är jag väldigt deprimerad och har vart ganska länge och klarar inte av människor och inte skolan inget alls jag har börja få självmordstanke. vad  ska jag göra ?
mårjätte dåligt
Meya

BUP svarar:
Hej!
Ditt brev är mycket sorgligt och din situation är så orättvis. Meningen med att du får bo någon annanstans är förstås att du ska få det bättre, men du mår ju dåligt ändå.
Det behöver du inte, hjälp finns!
Eftersom du har levt nära våld i hemmet, så har du tvingats se på och kanske till och med varit utsatt själv. Sådant sätter mycket stora avtryck, jag kallar det sår i själen, och det är inte konstigt att du mår så dåligt nu efteråt.
Känslorna efteråt kan handla om ilska, sorg och mycket annat. Ofta är känslorna ihopblandade och blir svåra att leva med. Det räcker inte för dig att bo på en säker plats.
När man skadat kroppen och har stora sår så får man hjälp av läkare och sjuksköterskor tills såren är läkta.
Lika viktigt är det att också du får hjälp men dina känslomässiga ”sår”. Experter på sådana sår finns på till exempel BUP.
När du fick hjälp att komma hemifrån, så gissar jag att du haft kontakt med socialtjänsten. Då ska du ha en person som är din kontaktperson som är till för att ordna att du har det bra där du bor.
Och det räcker inte med att du bor hos andra människor - dessutom behöver du hjälp med hur du mår. Vet din kontaktperson om att du mår så dåligt?
Det är nödvändigt att någon vuxen i din omgivning får veta det, för du ska absolut ha hjälp med dina känslor och tankar.
Du skriver att du inte klarar av människor och det är inte konstigt efter åren med våld i hemmet. Det blir svårt att lita på vuxna efteråt.
Men du ska veta att vi på BUP, socialtjänsten, skolan och så gott som varenda människa skulle förstå att du behöver hjälp med vad du gått igenom.
Därför behöver du berätta för någon vuxen som du litar på, hur det är.
Skolkuratorn brukar vara en bra person att prata med. Om det känns för svårt att prata så kan du skriva ett brev i stället. Det behöver inte vara långt - du kan visa vad du skrivit till oss. Och du får gärna visa mitt svar.
Jag önskar dig all kraft att berätta för en vuxen, gör det!