Ingen lyssnar på mig hemma
jag är en person som inte mår bra och jag mår inte bra hemma allt känns bara hopplös asså jag är inte trygg  hemma jag vill ha fosterföreldrar dem som hjälper när man har svårt det det jag vill ha jag mår inte ingen kan lyssna på mig där hemmma alla säger eller mina syskon säger jag har inga föreldrar bara en pappa och har ingen mamma men jag vill ha hjälp mår inte bra
hadia

BUP svarar:
Hej Hadia!
Det är väldigt sorgligt att du inte har det bra hemma. Hemmet och familjen bör vara en plats där man mår bra, ha trygghet och känner sig sedd, älskad, uppskattad och får stöd i sina svåra stunder.
Jag förstår att du saknar just detta. Plus - om jag förstår det rätt - att dina syskon brukar reta dig. De säger att du bara har en pappa men ingen mamma.
Det är kanske så att din pappa har ensam vårdnad om dig. I så fall är det hans uppgift att ta väl hand om dig, att se till att du får det du behöver och att han stöttar och skyddar dig ifall dina syskon är dumma mot dig.
Jag vet inte om du har försökt att tala med honom och att han ändå inte lyssnar. Jag vet att det tyvärr är så att alla föräldrar inte kan ge sitt barn det som barnet behöver.
Även om det är så, behöver barnet/ungdomen i familjen - alltså du - få hjälp.
Jag föreslår att du i första hand talar med kuratorn i skolan. Berätta för honom/henne hur du har det hemma. Kuratorn kan hjälpa dig på olika sätt.Till exempel att tala med din pappa eller hjälpa dig så att du får kontakt med familjeenheten på socialtjänsten. Där kan man få familjesamtal om konflikterna och man gör överenskommelser hur man löser konflikterna inom familjen.
Man kan också komma fram till att du behöver placering i ett annat hem.
Förutom kuratorn kan du tala med någon annan i skolan som du har förtroende för. Till exempel en lärare, eller någon annan på elevhälsan.
Det viktigaste är att det kommer fram att du inte har det bra hemma och du får hjälp.
Utanför skolan kan du vända dig till ungdomsmottagningen och få hjälp därifrån.
Du kan också in på bris.se och chatta där med en kurator eller ringa ditt på telefonnummer 116 111.
Du ska inte känna dig ensam med dina problem hemma.
Sök stöd och hjälp (missa inte länkarna jag bifogar här)!