Sörjer min farmor så otroligt mycket
Asså jag har mått dåligt i flera månader min farmor dog den 26 november 2019 och har inte vågat berätta för någon hur jag mår!😢 jag känner ett enormt tomrum då hon betydde allt för mig jag vet inte hur jag ska berätta förminska föräldrar hur jag mår då jag är rädd hur dom ska reagera😢😢
Tindra

BUP svarar:
Hej!
Vad sorgligt att höra att du förlorat din farmor som stod dig nära. Det är inte konstigt att du nu känner ett enormt tomrum efter henne. Att du saknar hennes kramar och era samtal. Hennes mat eller hennes skratt.
Du är ju ung och det kanske var din första riktiga förlust av någon närstående, så det är inte konstigt att du mår dåligt.
Försök tänk att dina reaktioner är rimliga och helt vanliga. Att det är OK att må dåligt när en sådan omskakande sorglig sak händer. Tänk att det inte finns något rätt eller fel sätt att sörja på.
Hur har dina föräldrar sorgereaktion sett ut? Din pappa har ju förlorat sin mamma. Har han varit ledsen?
Om dina föräldrar är ledsna är det inte konstigt om du skulle berätta att du känner likadant. Och även om de inte visar upp sin sorg så öppet behöver inte du hålla igen utan kan få visa din.
Jag vill ge dig rådet att både börja berätta hur du mår men också börja visa upp sorgen du går och bär på. Släpp fram tårarna. Om du gör det tillsammans med dina föräldrar eller någon annan vuxen du är trygg med, spelar kanske inte så stor roll.
Det viktigaste är att du inte stänger in alla ledsenhetskänslor.
Nu vet jag inte om du blir ledsen när du är i skolan, men det vore bra om din mentor eller någon från elevhälsan får veta att din farmor gått bort. Din skolsköterska eller skolkurator skulle kunna finnas där som stöd. Om du känner behov av att gå ifrån lektionen en stund kan du kanske ta en paus hos din skolsköterska. Om sorgen gör att du inte orkar koncentrera dig på skolarbetet är det bra att din mentor för veta det.
Tack för din fina brev och ha det så bra du bara kan.