Hur ska jag berätta för mina föräldrar?
Hej, jag har mått dåligt ett tag och har skadat mig själv. Jag undrar hur jag ska berätta för mina föräldrar om detta.
Ledsen tjej

BUP svarar:
Hej Ledsna tjej - så  bra att du tänker berätta för dina föräldrar!
Men jag vet ju så lite om dig så mitt svar blir väldigt allmänt.
Det viktigaste är nog vad du själv har för tankar om att du mår dåligt och gör dig själv illa. Har något hänt som gör dig ledsen, orolig, arg eller något annat? Eller är det mer en känsla som kommit, utan att du kan koppla den till något särskilt?
Du har nog märkt att självskada ofta innebär en lättnad - men bara just då.
Sedan kommer de svåra känslorna tillbaka och man måste göra det igen, och igen, och igen. Och så bara fortsätter det.
Har dina föräldrar märkt att du mår dåligt eller att du gjort dig själv illa? Eller har du försökt dölja det för dem?
Många i din situation tänker att föräldrarna kanske reagerar på något jobbigt sätt, blir arga, bagatelliserar, inte bryr sig, inte skulle förstå eller har så mycket egna problem eller liknande.
Ifall föräldrar skulle reagera så är det oftast oron över att deras barn mår dåligt som gör att de försöker förneka, blir oroliga och ledsna. Men i så fall brukar den första reaktionen sedan gå över till ett bättre sätt att hjälpa sitt barn.
Många gånger kan det räcka att man berättar och att föräldrarna lyssnar. Kanske finns det något som de kan hjälpa dig med bara genom att lyssna och prata, göra mer av något eller ändra på hemma, för att du ska må bättre?
Men ibland behövs mer hjälp och då behöver de hjälpa dig att få kontakt med någon professionell person.
Det kan vara skolkuratorn, hos oss på BUP eller på din Ungdomsmottagning. Hos oss behöver föräldrar vara med, eller i alla fall insatta i, hur deras barn mår och vilken hjälp som behövs.
Till Ungdomsmottagningen kan man ha kontakt själv.
Jag tycker också du ska gå in på Shedo som är en sajt som handlar om bland annat självskadebeteende. Där kan man läsa och chatta.
Tjejzonen och Bris är andra bra sajter. Också där har man möjlighet både att skriva och att prata med någon om det som känns svårt. Det brukar vara ett bra sätt att få hjälp att uttrycka sina känslor och att sätta egna ord på det svåra.
Och på det viset kan man också ”träna” på att berätta för föräldrarna. Jag bifogar lite information från oss på BUP.
Skulle det ändå kännas alltför svårt, så kan du skriva ett brev till dina föräldrar.
Eller prata med någon annan vuxen som du känner förtroende för och som kan vara stöd när du berättar för mamma och pappa.
Jag hoppas du hittar ett sätt som kan hjälpa dig att berätta för dina föräldrar.