Ångest över att vara hemma
Jag mår dåligt över att skolan är stängd.
Jag klarar inte av att vara hemma.
Mår jätte dåligt, det är som ingen jag kan prata med.
Har fått mer ångest över att vara hemma och har nu fått tillbaka mitt självskadebeteende

BUP svarar:
Hej!
Skolan är  för många tillflykt, en trygg plats att vara på. Plötsligt är du hänvisad till att vara hemma, plugga själv och inte träffa dina kamrater.
Du skriver ingenting om ifall du är ensam hemma - eller om det är andra i familjen hemma under dagen.
Är det ensamheten som är svår eller är det samvaron med familjen?
Har du kontakt med dina kamrater på  nätet?
Ett sätt att bryta ensamhetskänslan kan ju vara att gå ut, kanske sätta dig på ett bibliotek, om de har öppet. Kanske fika med en kompis utomhus?
Du skriver att du fått mer ångest av att vara hemma. Och du skriver att ditt självskadebeteende kommit tillbaka. Hur ska du hitta andra sätt att hantera din ångest på?
Du skriver att det kommit tillbaka. Hur upphörde det förra gången? Och finns det någonting som fungerade  då?
Har du tidigare fått hjälp med din ångest?
Jag tänker att det finns saker du kan göra själv, men också hjälp du kan få utifrån, ex från vårdcentralen.
Men vad kan du göra själv? Har du någon vän eller vuxen du kan berätta för hur du mår?
Eller är ditt självskadebeteende hemligt?
Om det är hemligt tror jag det vore bra att berätta det för någon du har förtroende för. Det är tungt att bära ensam.
Ibland kan man stoppa impulsen att skära sig genom att gå ut, röra sig fort, lyssna på musik och få igång andningen. Har du prövat det?
Att skolan är stängd har fått stora konsekvenser för dig och för många andra. Går det att chatta om det med andra som upplever det likadant? För att känna att du inte är ensam.
Lycka till!