Sedan kom tvångstankarna på riktigt en dag
Hej
Jag har grov ångest.
Jag har hela mitt liv haft tvångstankar och beteende. Det började när jag var kanske runt 4-5 åldern men då var det mest milda handlingar som inte störde mig så mycket men senare blev det mer tankar. Det första började med att jag började tänka ”Tänk om jag är en peddo” tankar, men jag tyckte att den tanken var fånig så jag glömde den. Sedna kom tvångstankarna på riktigt en dag, då jag tydde en dröm och trodde att min dröm menade att jag var attraherad av någon i min familj, och sedan fixk Jah tankar om att råka skada familjemedlemmar utan flit, typ gå i sömnen och råka göra något. Jag fick bilder i huvudet som var riktigt jobbiga. Just nu är den jobbigaste peddo tankarna. Jah tänker hela tiden tänk om jag är en peddo, eller tänk om jag blir det när Jag blir en vuxen. Jag har en slags rädsla för ett dåligt och förstört liv, eller att jag ska vara galen. Jag har inga alls ”sexuella” känslor om barn men ibland när jag kanske kollar på ett barn kan min hjärna ta fram bilder (precis som när Jah hade tankar om att va attraherad av nån i min familj) som känns jätte obehagliga och fel. Jah mår jätte dåligt av det. Samtidigt försöker Jag ignorera detta och tänka att det kommer blir bättre. Jag vet inners inne att jag inte är en peddo eller galning, men då kommer dessa tänk om iag är det ändå tankarna.
Mina tankar varierar i perioder. Min största rädsla är att, tänk om jag verkligen är en psykopat som tänker sånt här eller en riktig pedofil fast Jah ikte alls vill ha något samlag med något litet barn.men ibland så tvingar min hjärna mig att tänka på sådant och grubbla och överväga ”men jag har ju såna här tankar, då är Jag ju peddo/galning.” Jag är jätte rädd. Tänk om Jag är det på ritkigt? Då brukar det kännas skönare att tänka att jag skulle ta mitt liv om jag någonsin blir en peddo eller psykopat. Men så vill jag inte heller tänka. Jag vill bara vara normal och en normal tonåring.
Hatar mig själv.
Anonym Y

BUP svarar:
Hej Anonyma Y, tack för ditt tydliga brev!
Tankarna som du beskriver kallas mycket riktigt tvångshandlingar och tvångstankar och du är inte ensam om dem. Jag vet att de är mycket plågsamma. Inte bara tankarna i sig utan också att de tränger sig på och går emellan fast du försöker tänka på annat. Men det finns bra behandling.
Du har en insikt i att dina tankar är just främmande och inte beskriver verkligheten - bra! Det är en viktig utgångspunkt för behandlingen.
En behandling är KBT (kognitiv beteendeterapi) som du kan få på BUP.
Tvångstankar är symtom på ångest och därför undersöker man också känslorna som finns bakom tvångsbeteendet. Hela behandlingen är ett samarbetsprojekt mellan dig och terapeuten.
Vet dina föräldrar hur du har det? Det är viktigt att de förstår hur upptagen du blir av tankarna och hur störande de är. Du behöver inte berätta detaljer om det känns svårt, det räcker med att säga att tankarna handlar om otäcka saker som kan hända.
Med terapeuten behöver du däremot vara tydlig.
Så tala med dina föräldrar och boka tid på BUP. Lycka till!