Alltid bråk i familjen
Hej  jag är 14 snart 15 år gammal och jag har ett problem de är alltid bråk i familjen min syrra säger till mig att jag ska göra en samhälls tjänst och bara hoppa och säger till mina föräldrar dom bara vi snackar med hne och de hjälper inte jag har add och går. Till bup varje månad fast kan inte snacka om grejer för mina föräldrar brukar vara med de inte bara min syrra min bror med typ känner mig så hatad av alla i min familj till och med pappa brukar säga grova ord till mig de gör verkligen ont. Att höra från familjen att du är inte tillräckligt värd någonting min bror har ochså sakt ta självmord jag orkar seriöst inte mer har inget precist liv heller min syrra som e 97a gjorde slut med sin kille och tog mitt rum och jag sover bara på soffan för mina föräldrar gav henne mitt rum när jag säger till brukar de oftast bli stort bråk hon brukar slå mig eller dra mig i håret hon tog min säng allting de räcker nu vet helt seriöst inte vad jag ska göra vill bara ha ett bra liv o må bra men tänk att höra varje dag att bara ta självmord ingen vill ha dig här de seröst varje dag
K

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Det brukar vara svårt och tungt när det är mycket bråk och konflikter i familjen. Det är sådant som brukar kunna påverka många delar av livet.
Finns det någon som vet hur du har det i familjen? Du skriver att du går på BUP och att du är där en gång i månaden eftersom du har ADD.
Är dina föräldrar alltid med på de samtalen, eller händer det att du är där själv någon gång?
Om du någon gång är själv på BUP låter det viktigt att du pratar med din kontakt om hur du känner och tänker. Jag tycker att det låter viktigt att du får möjlighet att berätta för någon annan om hur du har det hemma och om hur du tänker och känner.
När man har det som du beskriver att du har det brukar det kunna påverka flera delar av livet. Det brukar kunna visa sig på hur det går i skolan.
Finns det någon vuxen på din skola som har sagt något till dig ifall de har märkt någon skillnad på dig och hur det går för dig i skolan? Om det inte är det tycker jag att du skall fundera över om det inte finns någon vuxen på din skola som du känner förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med.
Det kan vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Då kan du också få hjälp med att prata med dina föräldrar om hur det faktiskt är för dig.
Du kan också fundera på om du inte skall gå till ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningen arbetar det människor som är vana vid att möta och hjälpa unga som har det svårt på olika sätt.
Du kan också gå in och titta på en hemsida som heter ”Koll på soc”. Där kan du ställa frågor och läsa om vilka rättigheter man har som barn och hur föräldrar bör vara med sina barn.
Det var bra och viktigt att du skrev till oss. Försök att tänka på det som ett första steg du tagit mot att få hjälp med din kämpiga situation. Nu skall du kämpa på och försöka ta nästa steg som är att faktiskt försöka prata med någon som finns runt omkring dig.
Lycka till