Drömmer jag eller är det på riktigt?
(Jag skickade en fråga precis men skriver den igen i mer detalj för jag vill verkligen få råd)
Jag kan inte skilja på dröm och verklighet. Jag vet inte om något hänt i verkligheten eller inte, jag har många falska minnen så att säga. Ibland inser jag att jag bara drömt det, ibland inte. Det finns ingen tydlig skillnad mellan vakenhet och sömn. Jag vet aldrig om jag sover eller är vaken och vad jag gör eller inte gör. Ibland gör jag något jag tror bara händer i en dröm ibland tvärtom. Ni förstår poängen. Har ofta starka overklighetskänslor vilket är extremt obehagligt och ibland är jag övertygad om att jag är vaken, bägge orsakar problem. När jag vaknar på morgonen går jag upp, borstar tänderna, sminkar mig och precis när det är dags att gå till skolan vaknar jag upp igen. Inget av detta har hänt, jag har då varit mellan vakenhet/sömn och inbillat mig och blir då sen till skolan. Det är lika verkligt som när jag faktiskt gör de sakerna, det finns inget sätt att veta när jag kommer ’vakna’ upp i sängen igen. Jag ska utredas för sömnstörning men väntetiden är ca 8 månader. Är detta sömnproblem? Eller ligger problemen i vakenheten? Vad kan jag göra? Är desperat!!
Rädd

BUP svarar:
Hej Rädd!
Så bra att skriva till oss för det är en mycket otäck känsla som du beskriver. Även om det inte alls är ovanligt att till exempel vara på väg att vakna på morgonen och drömma att man stiger upp, så blir det väldigt starkt och ångestladdat för dig.
Och naturligtvis blir du väldigt rädd under dagen när du är osäker på om det verkligen är på riktigt.
Det händer att en sådan upplevelse är så skrämmande att den liksom fastnar och kan sedan återkomma också i andra situationer. Just eftersom man är så rädd för den. Till slut kan själva misstanken att man drömmer ta över och styra tankarna och rädslan.
Det är jättebra att du får komma till en sömnutredning. Där undersöker man inte bara hur din kropp fungerar när du sover utan också om du ”småsover” under dagtid. Sådant kan hända speciellt när man inte är sysselsatt med något eller bara har lite tråkigt.
Och framför allt om du sovit dåligt på natten. Är det då du blir osäker på om du drömmer eller inte? Försök att vara så observant du kan så att du kan beskriva hur det är när dessa upplevelser kommer.
Jag har beskrivit en del psykologiska faktorer om vad som kan ligga bakom din osäkerhet om sömn och vakenhet. På Sömnmottagningen undersöker man de fysiologiska faktorerna som till exempel sömndjup och dygnsvariationer.
Men eftersom fysiologi och psykologi så ofta överlappar varandra när det gäller sömn så måste man sedan överväga båda två tillsammans.
Ja, 8 månader är lång tid att vänta. Om du känner att din oro är för stark och styr ditt liv för mycket så kan du prata med skolkuratorn eller skolsköterskan.
Eller kontakta Ungdomsmottagningen där du bor, där finns personal som kan stödja och kanske har bra tips om hur du kan göra under tiden du väntar.
Drömmer jag eller är det på riktigt? Jag bifogar BUPs artikel om sömnstörningar och även en fråga från en annan ungdom med svar. Problemet med osäkerhet om man sover eller är vaken finns med i brevet plus andra aspekter och tips som kan vara bra.
Håll ut, det finns hjälp att få.