Ingen ork till att göra något
Hej! Jag har under typ två månader mått väldigt dåligt. jag och min mamma bråkar hela tiden och hon förstör mig psykiskt, jag har förlorat mina bästa vänner och jag vet intr vad jag ska göra längre. Jag har inte varit på skolan på en månad för jag inte har någon motivation alls till det. Det är jobbigt att bara kliva upp ur sängen. Nu när jag varit borta så har jag somnat typ 7 på morgonen och vaknat 8 på kvällarna för att jag har fått sömnproblem. Jag äter typ ingenting alls längre och jag har som sagt ingen ork till att göra något, inte ens något roligt som att åka till stan eller vara med någon. Jag har börjat få jättemycket humörsvängningar och gråter varje kväll. Har även utvecklat självskadebeteende och haft flera tankar på att ta självmord, har till och med sökt upp piller jag kan ta. Vad ska jag göra och vad kan det vara?

BUP svarar:
Hej, du har verkligen hamnat i en svår situation.
Du har tappat alla rutiner i vardagen, tappat skolan och vänner. Du bråkar med din mamma hela tiden. Vad bråkar ni om? Är hon arg för att du inte går till skolan? Du har slutat äta och du har vänt på dygnet.
Var ska du börja för att komma ur denna spiral?
Jag tror du ska börja med skolan. Har du kontakt med din mentor, vet hen om varför du är hemma? Finns det någon skolkurator på din skola som kan hjälpa dig att komma tillbaka?
Att få struktur på dagen är viktigt för att du ska kunna vända på din situation.
Jag tror att du får tänka att du ska ta ett steg i taget för att må bättre. Allt kan inte lösas på en gång.
Men att komma igång i skolan tror jag är väldigt viktigt för då kommer du ut ur din bubbla. När du väl kommit igång med skolan kanske du kan ta nästa steg.
Du undrar vad det kan vara. Jag fattar det som att du inte riktigt förstår hur du har förändrats under kort tid. Du har mått dåligt i ca 2 månader.
Tänker du att det har med din mamma att göra eller började du må dåligt och det sedan påverkat din relation till din mamma?
Kan du prata med skolkuratorn?
Eller själv ta kontakt med en ungdomsmottagning ?
Eller att du med hjälp av din mamma tar kontakt med en vårdcentral för att bättre förstå varför du mår så dåligt.
Mycket verkar ha hänt på kort tid så det är en bra att söka hjälp för att få hjälp att förstå vad det är som händer med dig.
Lycka till!