Vet inte varför jag självskadar
hej jag är en tjej på 14 år som mår skit helt ärligt talat, jag är ledsen och skadar mig men vet inte varför ibland känns det bara skönt att göra det men jag vet inte vad jag ska göra
Leden tjej(._.)

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad bra att du skrev till oss och berättade om hur du har det!
Att må skit och inte riktigt veta varför eller hur det kommer sig, är inget ovanligt eller konstigt. Jag skulle nog säga att det är mera ovanligt att människor som mår psykiskt dåligt vet exakt varför de mår dåligt eller har det svårt. Det är därför som det är bra att du skrev till oss.
För det viktiga när man mår dåligt och inte vet varför, är att man förstår att man behöver hjälp av en annan människa. Någon som man kan prata med och berätta för och som man kan tänka tillsammans med.
Så när du skriver att du inte vet vad du skall göra så gör du rätt sak.
Finns det någon i din omgivning som vet om hur du har det? Vet till exempel dina föräldrar om att du är ledsen och skadar dig själv? Om de inte vet så ska du fundera på att försöka berätta för dem om hur du tänker och känner.
Jag känner ju inte dig men jag vet att det ibland är så att unga tänker att deras föräldrar inte vill veta, inte står ut med vad de skulle få höra.
Min erfarenhet är att föräldrar ofta vill veta hur det är med deras barn och att de vill försöka vara till hjälp och stöd även om de samtidigt kanske blir både oroliga och ledsna. Om du prata med dina föräldrar kan ni tillsammans bestämma om och hur ni skall gå vidare.
Ni kanske ringer till BUP och bokar en tid för ett första samtal.
Du kan också fundera på om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med.
Det skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor.
Sen finns också ungdomsmottagningen som du kan vända dig till. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga som har det svår i livet och i relationer.
Det viktiga jag vill säga till dig är att det var bra att du skrev till oss och att du kanske kan försöka tänka på det som ett första steg och att du nu skall försöka ta nästa steg som är att ta kontakt med någon som du faktiskt kan prata och tänka tillsammans med. För att så småningom kunna må lite bättre och förstå dig själv lite mer.
Lycka till