När man inte har något att leva för
Hej! Min bästa vän är deprimerad och har det inte så bra hemma, jag försöker verkligen hjälpa henne, men hon blir enkelt arg. Jag bytte nyss skola så vi träffas typ aldrig, som vi gjorde förut. Jag kan bara prata med henne på ett hjälpsamt sätt om vi är med varandra på riktigt. Hon hjälpte mig att sluta vilja ta självmord, men det var för att jag inte ville att hon skulle bli ledsen när jag dog... Jag tror att hon inte kommer att ta självmord, men jag vill göra det igen nu.
Vad ska jag göra? Jag ser ingenting att göra med mitt liv, för allt som jag ser fram emot bara förstörs. Varför leva när man inte har något att leva för? Man kommer ändå dö en gång.
Jag vet inte hur jag ska säga till någon att jag vill ta självmord. Mina vänner vet att jag hade självmordstankar förut, men inte att jag har fått det igen.
En deprimerad tjej med en deprimerad vän

BUP svarar:
Hej!
Dina självmordstankar har kommit tillbaka och du har bytt skola och träffar inte din bästa kompis lika mycket längre. Kanske hör det ihop? Att du mår sämre när du inte har samma kontakt med din kompis som tidigare?
Det är också en stor omställning att byta skola. Allt känns nytt och ovant till en början innan man lär känna de nya klasskamraterna och de nya lärarna. Man känner sig ensam och osäker och svåra tankar dyker upp.
Jag tycker absolut att du ska tala med någon om hur du mår. Vet dina föräldrar om hur du känner dig? Kan du tala med dem så de kan ge dig stöd och se till att du får hjälp?
Om det absolut inte känns möjligt att berätta för dem tycker jag att du ska tala med någon vuxen i din skola. Du känner kanske ingen så bra ännu, men du kan vända dig till skolkuratorn eller skolpsykologen, till skolsköterskan eller din mentor.
Eller till någon annan vuxen i skolan som du känner att du kan tala med.
Gör det nu. Vänta inte. När man delar sina känslor med någon kan det kännas mycket lättare!