Mina föräldrar vägrar hjälpa mig
Hej, jag har mått dåligt ett tag nu och sagt det till mina föräldrar men de typ bryr sig inte. Jag kan liksom inte koncentrera mig i skolan alls och måste alltid röra på mig eller hålla på med nått. När jag ska göra nått i skolan så går det bara inte för jag tänker på annat och då börjar jag störa andra och lärarna måste typ alltid skicka ut mig. Hatar också min kropp så brukar inte äta nått tills jag kommer hem och då äter jag bara middag hemma alltså äter jag en gång om dagen. Har sagt det till mina föräldrar men de bryr sig verkligen inte. Har också de senaste månaderna haft grov huvudvärk som gör att jag inte kan typ tänka klart asså det gör verkligen jätteont. Är oxå yr typ hela tiden och när jag ställer mig upp för snabbt så känns det alltid som att jag ska svimma och jag ser typ massa svarta prickar och ibland ser ja inget ett långt tag efter att jag har ställt mig upp. Är också trött typ hela tiden och sen ibland får jag massa energi från ingenstans. Sa allt det här till min mamma idag och hon svarade typ å varför säger du det här till mig vad vill du att jag ska göra och då sa ja typ att jag ville kolla upp va det kan vara och hon svarade att hon inte har tid med sånt och sa att jag skulle sluta tänka på det och sluta hitta på saker så skulle allt lösa sig. När jag frågade om jag kunde gå till skolsystern på min skola så sa hon att jag absolut inte fick det för att skolan inte ska lägga sig i mina privata problem. Det är därför jag aldrig kan kolla upp saker eller gå på utredning eller nått för mina föräldrar går inte med på det. Det blir väldigt jobbigt särskilt i skolan och vad jag ens säger till mina föräldrar och förklarar för de hur jag har det så tror de inte på mig och vägrar försöka hjälpa mig. Jag får inte ens gå på vanliga läkarbesök och överallt behöver man ju ha föräldrar med sig så vad ska jag göra?
Behöver hjälp

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt tydliga brev, jag kan se att du har svårt att veta vad du kan göra. Det handlar ju om flera problemområden men det mest aktuella problemet verkar vara att du inte får hjälp av dina föräldrar. Jag ska beskriva hur jag tänker.
Utifrån hur din beskrivning så verkar du ha svårt med uppmärksamheten. Har du talat med lärarna, eller har de sagt något? Jag tycker du ska ta upp det med dem även om du inte kan få stöd av dina föräldrar. Inte så lätt, men jag gissar att du haft en hel del samtal med dem redan.
Om personalen håller med om att du har uppmärksamhets- eller koncentrationssvårigheter så behöver skolan enligt skollagen bestämma någon form av stöd. Det är skolans ansvar att informera föräldrarna om det. Förutom din mentor/lärare så är skolkuratorn bra att prata med, jag skriver mer om hen längre fram.
Att äta bara en gång om dagen är inte bra. Du växer fortfarande och bara en måltid om dagen ger inte alla näringsämnen du behöver. Det påverkar bland annat blodsocker och blodtryck, ger trötthet och huvudvärk och andra obehagliga symtom som du beskriver.
Också dina svårigheter med uppmärksamhet och koncentration kan ha med detta att göra, även om det kan finnas andra faktorer också.
Att dina föräldrar inte visar omtanke eller engagerar sig i hur du mår är allvarligt. Framför allt tror jag du blir mycket ledsen över att de verkar ta så lätt på dina svårigheter. Det kan finnas många skäl till det, kanske mår de själva dåligt, har ekonomiska bekymmer, har en konflikt med någon eller annat. Men de är vuxna och du behöver deras stöd. Det är jättebra att du tagit upp det med din mamma och motiverat ordentligt.
När det inte fungerar så behöver du vända dig till någon annan vuxen som du litar på och tycker om. Har du någon (mormor/morfar, farmor/farfar) eller någon annan i släkten? En lärare i skolan, granne, fritidsledare? Med tanke på dina skolsvårigheter skulle jag föreslå skolkuratorn som kan vara bra att prata med både om skolproblem och om hur man har det annars.
Du behöver inte ha föräldrarna med i alla kontakter. Det räcker att du går via skolsköterskan eller kuratorn. De är till för det och tar emot alla elever som behöver prata. Berätta precis som du skrivit till oss, så får du hjälp av dem - också med att prata med föräldrarna.
Eftersom dina föräldrar är vårdnadshavare så är de skyldiga att komma om skolan kallar.
Du kan också vända dig till Ungdomsmottagningen där du bor, de tar emot ungdomar utan att föräldrarna behöver vara med eller att föräldrarna godkänner.
Jag önskar du hittar vuxna som kan hjälpa dig må bättre. Gör det!