Slagen av min pappa
Hej!
jag skulle bli så glad om jag fick svar på den här frågan.
Jag vet snart inte vart jag ska ta vägen jag mår så dåligt just nu och har gjort väldigt länge. (Nästan hela min uppväxt)
Jag har blivit väldigt illa behandlad av mina föräldrar. Jag har blivit slagen av min pappa medans min mamma står och kollar på. Hon har aldrig vågat säga emot min pappa, vilket har gjort mig väldigt besviken på henne.
Jag har även mått otroligt dåligt av att min pappa slog mig, han brukade göra det väldigt ofta förut.
Det fick mig att må så dåligt att jag knappast klarade av att vara i skolan utan att behöva gå ut från klassrummet för att gråta.
Jag har det fortfarande väldigt jobbigt i mitt liv då jag inte alls är nöjd med mig själv och har fått så otroligt dåligt självförtroende och självkänsla. Jag har även haft väldigt mycket självmordstankar eftersom att jag mått så dåligt och att jag bara inte vill vakna upp när jag somnar.
jag har inte bara blivit utsatt för våld jag har även blivit kallat massor av elaka saker och till exempel, du bara förstör för hela familjen fattar du inte det. Sen ville min pappa inte ha mig hemma, han ville skicka iväg mig till fosterhem för att han tyckte att jag var ett svin. jag har även hört honom säga saker bakom mig rygg om mig.
jag skulle vilja veta om mina självmordstankar, dåliga självbild och mitt mående beror mycket på hur jag blivit behandlad av honom och är det han gjort mot mig okej.
FÖRLÅT FÖR EN GANSKA RÖRIG TEXT. jag har inte kunnat ta med allt som hänt eftersom att det är mycket mer grejer som han har gjort och detta har pågått under en jättelång period. Flera år.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev och dina frågor. Naturligtvis är det inte OK av din pappa att han slagit dig och misshandlat dig psykiskt. Är du osäker eftersom du frågar? Det finns föräldrar som slår sina barn och uppger massa olika skäl för det som barnen tror på. Det kan vara att barnet gjort något, sagt något, tänkt något eller egentligen vad som helst som den som har makt att bestämma hittar på och sen ger som skäl för sin misshandel. Barn tror ofta på eller försöker förstå, även om det många gånger är svårt eller omöjligt egentligen att förstå den vuxnes nycker.
Du undrar om dina självmordstankar, dåliga självbild osv kan bero på din uppväxt. Jag svarar att det sannolikt har med varandra att göra - men ofta på ett indirekt och komplicerat sätt. Jag skulle tro att det finns risk att du blivit traumatiserad av upplevelser under din uppväxt. Med det menar jag att du antagligen varit utsatt för situationer som varit väldigt svåra för ett barn att känslomässig hantera och som gjort känslomässiga avtryck.
Hur har du det nu? Bor du hemma hos dina föräldrar? Blir du hotad eller slagen fortfarande? Vill du bo kvar hemma?
Jag tror, eller rättare sagt, jag är säker på att det skulle vara bra för dig att prata om din uppväxt och vad du varit med om i en säker kontakt. Men det kan vara komplicerat i ditt fall. Låter inte troligt att dina föräldrar vill att du ska berätta för någon hur du haft det?
Det din pappa gjort är straffbart och det är inte omöjligt att socialtjänsten skulle vilja utreda din hemsituation om någon blir orolig för hur du har det idag. Skulle du vilja det eller inte?
OM du skulle vilja prata med någon om din uppväxt och det våld du har blivit utsatt för och vilka verkningar det fått på dig idag så är jag övertygad att du kommer ha stor nytta av det.
Du skulle kunna prata med Bris hur du ska kunna få hjälp.
Du kan också ta kontakt anonymt med Socialtjänsten och prata med dem om hur de kan hjälpa dig på olika sätt. Socialtjänsten brukar i första hand hjälpa föräldrar så att de kan sköta sitt föräldraskap och ta hand om sina barn.