Plockar min hud från min kropp
Jag är 17 år och jag tror att jag har dermatillomani. Jag började plocka min hud för omkring 6 år sedan och det har nu blivit så jobbigt att jag inte vågar visa min kropp för andra, och jag mår jättedåligt över det varje dag. Just nu ”plockar” jag främst på mina ben och har fått tydliga sår och ärr, vilket gör mig jättestressad eftersom det snart är sommar och jag vill inte behöva täcka mina ben.
Jag har försökt sluta flera gånger men det har aldrig funkat, och jag har nu insett att jag antagligen behöver hjälp för att göra det. Det orsakar mig väldigt mycket ångest, men blir också värre av bland annat ångest och stress vilket gör att det blir som en ond cirkel som aldrig tar slut.
Jag har aldrig berättat för någon, men för att få hjälp vet jag att jag måste prata med mina föräldrar om detta. Hur tar jag upp det med dem, och hur gör jag för att få hjälp?
Jag orkar verkligen inte leva med detta längre.
M

BUP svarar:
Hej!
Du känner nu att du inte orkar ha det så här längre och behöver hjälp för att sluta. Det är bra.
Dermatillomani är något som inte är enkelt att sluta med på egen hand. Det kan vara som ett tvång man inte kan stå emot och som för stunden känns lindrande när man är stressad och orolig.
Du undrar hur du ska berätta för dina föräldrar. Berätta bara som det är, att du gör så här, hur länge du gjort det och att du inte själv klarar att sluta utan behöver hjälp. Kanske också varför du inte sagt något till dem tidigare.
Kanske du känt skam över det men också för att det varit ett sätt för dig att lindra stress och att det därför varit svårt att ge upp det.
Du kan också visa ditt brev till oss och ditt svar om du känner att det är till hjälp.
Det finns bra hjälp att få.
Du och någon av dina föräldrar kan kontakta vårdcentralen.
Ni kan också kontakta BUP.